PUBLICITAT

JOSEP MARIA MISSÉ "El sector privat consolida un projecte a llarg termini"

IMAR MARTÍNEZ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El Secretari d'Estat per la Diversificaicó Econòmica, Josep Maria Missé, en una entrevista Foto: TONY LARA

SECRETARI D'ESTAT PER LA DIVERSIFICACIÓ ECONÒMICA

Secretari d'Estat per la Diversificació Econòmica i president d'Actua, Josep Maria Missé, és l'encarregat d'aconseguir que Andorra sigui un Smartcountry, o com a mínim de fer els primers passos per poder fer créixer el projecte.

– ¿Per què Google tria Andorra?

–Google veu que hi ha un projecte clar per transformar el model econòmic, i les noves tecnologies és un sector per al qual apostem. Després, evidentment, tenim una sèrie d'actius que altres no tenen, per exemple tenim 8 milions de visitants, un eix comercial molt concentrat, turisme tot l'any... Jo crec que això en certa manera ens permet oferir alguna cosa que d'altres no poden. Google volia comprovar que tenim la capacitat de transformar la debilitat de ser molt petits en una fortalesa, i ho fem a través del projecte Google Bussines View.

–Però la resposta per part del petit comerç no és molt favorable encara. En una situació com l'actual, el comerç vol veure resultats immediats, amb aquest projecte no és difícil veure'ls?

– En som molt conscients. Fa temps que som molt prudents en quant a objectius, és a dir, ser poc ambiciosos i involucrar sempre, en cada pas que donem, el màxim nombre de comerços. No serveix de res fer un primer pas amb només 20 comerços, per això necessitem temps i temps, i insistim molt en el missatge i fem molta pedagogia, no hi ha una altra. A més, si fas pagar per un servei que no se sap si funcionarà, el comerç no s'hi vol adherir. Això només ho hem vist nosaltres. Amb això sóc franc, tothom diu que és molt pràctic i útil però ningú se'n ha sortit. Ara nosaltres amb això ja anem un pas per endavant perquè ens podem plantejar altres iniciatives que no es poden plantejar a països que tenen menys ingressos.

– Sembla un projecte bastant senzill. ¿Per què fins ara no ho havia fet ningú?

– Jo sempre dic el mateix, hi ha gent que diu que això és molt fàcil i jo contesto: per què no ho ha fet ningú més? Mònaco no se'n va sortir, es va quedar en el model. El model, que és molt senzill però a la vegada és molt difícil d'implantar, és que aquí un privat faci d'alguna manera una prestació de serveis i cobri als comerços, però això no funciona.

–¿Per això ho vau començar des del sector públic?

– El privat quin interès té? Guanyar diners. Si ho fas des d'una agència del Govern o des del Govern en certa manera l'interès canvia. Vols que hi hagi tot el comerç, el teu interès és el mateix que el del comerç i per tant, trobes un encaix perfecte per a què això tingui èxit. Ara Google està publicant indicadors de com ha anat aquí, el que hem de millorar (perquè òbviament hi ha coses que s'han de millorar), i busquen com exportar aquest model a d'altres països.

– ¿Quin és el paper d'Actua?

– Hi havia el projecte que s'anomena Smartcountry, que consisteix en agrupar totes aquestes iniciatives tecnològiques i vam fer que es coordinés des d'Actua juntament amb Andorra Telecom i FEDA. Actua el que juga aquí és ser el motor que fa funcionar tot el projecte, gestiona íntegrament des del cap de projectes, fotògrafs... És l'entitat que posa la cara al projecte. Podria ser el Ministeri d'Economia per dir-ho d'alguna manera? Sí, però el comerç veu amb més empatia una oficina com Actua que un ministeri perquè ho veu més proper a la seva realitat.

– ¿Què passaria en l'hipotètic cas que durant les eleccions hi hagués un canvi de govern?

– Crec que és difícil parlar d'hipòtesis, però el projecte Actua, no en tinc cap dubte continuarà, per una raó molt senzilla: no és el Govern qui l'està pilotant al 100%, si no que cada vegada hi ha més involucració del sector privat. És a dir, en els clústers mateixos d'Actua hi ha molta participació del sector privat. El d'innovació fins i tot s'està plantejant privatitzar-lo. El privat ens està dient «ho heu fet molt bé fins aquí però ara volem anar sols, volem que continueu però l'estratègia i l'acció la volem pilotar nosaltres». A partir d'aquí, crec que això tindrà continuïtat perquè el privat cada cop s'ho ha fet més seu, que era l'objectiu. Teníem molt clar que si no aconseguíem involucrar el sector privat acabaria sent una iniciativa política que moriria.

–¿Cap on caminen ara les empreses?

– Nosaltres hem de crear el clima perquè les empreses puguin conèixer altres empreses de fora, per ‘externalitzar' part de la producció. I això és el que volem fer. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT