PUBLICITAT

Joan Pera i sis més

  • El còmic encapçala de nou una programació on Roger Mas posa la nota musical i alternativa
  • Torna Guerrilla, al costat de Reza ('Un déu salvatge') i un Mamet major ('American Buffalo')
A. L.
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
Rosa Serra, Joan Pera i David Verdaguer, a La doble vida d'en John, dirigida per Àngel Llàcer. Foto: EL PERIÒDIC

Actors amb ganxo televisiu, graciosos oficials de l'escena catalana, director de moda, un text de prestigi com a coartada, els Pastorets i Pera. Sempre Pera. Aquest és el gastat, rutinari còctel que proposa per a aquest últim trimestre la Temporada de teatre conjunta. Res, absolutament res de nou sota el cel escènic del país: ni rastre del risc que no fa tants anys ens va permetre descobrir una petita joia com ho era El profe. Ja no hi ha lloc per a les companyies de comarques --Guerrilla no compta, és pur establishment-- ni per a les produccions remotament alternatives. Per entendre'ns: una obra de l'Escena Nacional no hi cabria, a la Temporada, si no fos pel detall que és una companyia de casa. Un any més, es tracta d'omplir, com si el teatre públic s'hagués de regir amb els criteris de rendibilitat del circuit comercial, i només amb aquests. Tan sols així s'explica l'enèsima presència de Pera, convertit ja en un element fix del cartell: va venir al 2008 (Una maleta, dos maletes, tres maletes), al 2009 (El joc dels idiotes) i aquest mateix 2010 (La Glòria del mercat), per no anar més enrere. I farà doblet amb La doble vida d'en John. Pera al marge, la resta del cartell l'integren dos textos majors --American Buffalo, el Mamet fundacional, i Un déu salvatge, l'última obra de Yasmina Reza--; el primer Guerrilla de la nova època de la nova era de la companyia, ara reduïda a la sola presència de Quim Masferrer (El xarlatan), i el tel.lúric Roger Mas, que compareix amb A la casa d'enlloc, el seu últim espectacle musical. El cantautor osonenc és potser la nota més atrevida --alternativa, si es vol-- del cartell, i continua la línia assajada l'any passat amb Albert Pla. El programa es completa amb el regust locals dels sempiterns Pastorets, i amb Moren els contes, el nou muntatge d'An-danda-rà. Tot plegat configura una temporada marcadament eclèctica que, segons el director del Centre cultural lauredià, Jordi González de Alaiza, "toca tots els pals per arribar a tots els públics".

POPULARS I AMB GANXO
El màxim exponent d'aquesta consigna és precisament Pera: a La doble vida d'en John abandona les veleïtats autorals de La Glòria del mercat i torna al vodevil. Ho fa amb un clàssic infal.lible del britànic Ray Cooney. Hi encarna un taxista bígam --el John del títol-- que intentarà mantenir les dues famílies quan els respectius fills es coneguin per Internet i vulguin reunir els pares. Comparteix elenc amb Lloll Bertran i --atenció-- el televisiu David Verdaguer (APM). Per completar una aposta segura, sota la direcció d'Àngel Llàcer. La dosi de prestigi de la Temporada la posen, ja s'ha dit, Reza i Mamet. Un déu salvatge retrata les misèries de dues parelles de mitjana edat que es presumeixen cultivades i educades a causa d'una trifulga dels fills. Dirigeix Tamzin Townsend, i el repartiment l'integren Ramon Madaula, Vicenta Ndongo, Roser Camí i Òscar Rabadán --que substitueix Jordi Boixaderas. El ganxo mediàtic d'American Buffalo no són tant els actors --Marc Rodríguez, Ivan Benet i pol López-- com l'autor (Mamet) i el director, Julio Manrique, que acaba de substituir Calixto Bieito al capdavant del Romea barceloní i --diuen-- esperança blanca de l'escena catalana. [email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT