PUBLICITAT

El petit comerç és reticent a les noves formes de venda a la xarxa

  • La desinformació que pateixen els establiments genera desinterès entre els comerciants
  • El Govern i la iniciativa Actua volen donar un pas endavant en la implantació de l'e-commerce
imar martinez
escaldes-engordany

És cert que la implantació de Google Bussines View entre els comerços andorrans ha sigut tot un èxit. A través d'aquesta plataforma del gegant americà es pot veure l'interior del 95% dels establiments del Principat, i això situa Andorra al capdavant de la llista de 28 països que tenen disponible aquest servei. És cert, també, que Actua va ser determinant, juntament amb el Govern, per aconseguir aquest èxit fent-lo un servei gratuït per als venedors andorrans. El que no queda tan clar és el seu efecte sobre el petit comerç. A més, existeix una desinformació sobre el pas endavant que es vol fer amb la venda per internet a través de l'aplicació Tour Dash, que està previst que comenci a funcionar a finals d'any.

L'eficàcia de google business / A la roda de premsa de fa més d'un any, el secretari d'Estat de Diversificació Econòmica, Josep Maria Missé, va afirmar que «la voluntat és que els petits comerços siguin els que més s'impliquin en el projecte». Però ara, amb més de 1.700 establiments adherits a Google Bussiness View, els resultats de l'experiència no són els esperats. La gran majoria de propietaris i venedors dels petits comerços no poden confirmar un efecte positiu sobre les vendes. No són capaços de portar un control ni de saber la incidència de la plataforma.

Tenint en compte que al Principat aquest és un sistema gratuït, la preocupació entre els propietaris és mínima. Però això també ha provocat que la implicació sigui molt baixa. «Sabem que ho tenim, que van venir a fer fotos, però res més», van explicar ahir des de Maricci, una botigueta de roba feta per les propietàries. Una opinió que van repetir a la majoria dels petits establiments.

Actualització d'imatges / Des de la botiga Freegun, a l'Avinguda Meritxell, van exposar un altre problema: la temporalitat. «Està molt bé poder entrar i veure el que hi ha a la tenda, però les imatges no es renoven des del inici, i no sabem si es farà». El petit comerç no pot cobrir el cost de l'actualització, ni se'ls ha informat de la possibilitat de fer-ho.

pas endavant / Com va afirmar Missé, el següent pas és que «els comerciants i hotelers puguin interactuar amb els clients». Està previst que Tour Dash entri en funcionament a partir de finals d'any, però els petits comerciants coincideixen en afirmar que no disposen de suficient informació i alguns, fins i tot, no saben el què és. El propietari de Tiki Shop va explicar que només es donaria d'alta a l'aplicació «si no em suposa un cost ni una carrega de feina important». En un context econòmic com l'actual, des del petit comerç es dubta de la viabilitat d'un projecte que, segons el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, donaria un valor afegit i oferiria una «experiència de compra diferent». Alcobé va afirmar que el més beneficiat seria precisament el petit comerç «ja que els més grans ja ho poden fer per si mateixos».

Donar-se d'alta a l'aplicació Tour Dash tindria un cost per als venedors. A aquest cost s'hi ha d'afegir l'elevat preu que ara mateix suposaria per a un comerciant enviar un producte fora del país. A més, a Andorra segueix mancant el servei de pagament per internet PayPal. El propietari de Freegun Andorra va explicar les dificultats per vendre actualment a través de la xarxa: «Per poder fer servir el sistema PayPal has de tenir residència a França o Espanya, és un tràmit complicat. A més, has de pagar els impostos del país on envies el teu producte». En aquest sentit, el ministre d'Economia va afirmar que estan treballant «perquè pugui estar present a Andorra». Però el cert és que, ara per ara, la possibilitat d'obrir mercat a l'estranger sembla molt difícil per als qui no disposen de mitjans suficients.

Cooperació / Saber si aquest pas endavant que es vol donar des del Govern i des d'Actua serà favorable per al petit comerç és difícil de predir. El que queda clar és que hi ha una desinformació i això ha provocat una falta d'implicació dels venedors, que no veuen clars els beneficis que els hi pot aportar. És necessària la cooperació per aconseguir l'èxit. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT