PUBLICITAT

El Comapedrosa, «La gran fita»

  • L'escultura de Joan Canal coronarà el cim més alt d'Andorra H La inauguració coincidirà amb l'efemèride de la primera ascensió el 22 de setembre de 1858
L. F. M
LA MASSANA

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

Una escultura de tan sols 50 centímetres d'alçada serà l'encarregada de presidir les altures del país, gràcies al seu gran pedestal: el Comapedrosa. La gran fita, de l'artista nacional Joan Canal, ha estat l'obra escollida per coronar el cim més alt d'Andorra. «Una recompensa després de l'esforç de l'ascensió», una obra d'art de la qual podran gaudir els excursionistes que assoleixin «el gran repte», va explicar ahir el cònsol massanenc, David Baró.

Al concurs organitzat a proposta de l'òrgan rector del parc, amb el suport d'Andorra Turisme i de l'Associació de Pagesos i Ramaders, i hi van participar 12 artistes. Totes les obres «han estat de gran qualitat i ha estat difícil decidir només un guanyador», però l'escultura de Canal ha estat la que, segons va explicar la consellera de Cultura i Medi Ambient de la Massana, Jael Pozo, encaixa més amb els objectiu del certamen: una obra original i inèdita, relacionada amb la natura i amb els elements emblemàtics de l'espai protegit.

Precisament Canal, l'home que domestica la pedra i el metall, és un dels artistes nacionals que coneix bé els elements naturals «representatius». La gran fita ho demostra: una estructura de ferro que protegeix tres pedres. I amb una «simbologia» que «ha estat encertada i molt valorada»: «És un llarg viatge des del cim fins al mar, el que explicarà la fita del Comapedrosa», tal i com va DIRCanal.

La gran fita està formada per «tres pedres viatgeres», de la tartera al riu i del riu al mar. La inspiració la va trobar en la seva infància «quan era petit jo jugava molt al riu, a Encamp, on hi ha una pedra molt gran, d'unes cent tones. Amb el pas dels anys aquesta gran pedra s'ha desplaçat un centenar de metres», va explicar l'artista. Així doncs, «les pedres es desplacen, caminen», com els viatgers,i també canvien, «s'arrodoneixen i es fan planes».

En el suport de ferro s'hi gravarà el nom del Comapedrosa i l'alçada, 2.942 metres, perquè les dades quedin registrades en les imatges dels excursionistes. L'escultura, estarà al mig d'una taula d'orientació panoràmica que mostrarà als excursionistes tot l'entorn del cim més alt d'Andorra.

El jurat del certamen estava format per quatre membres del comú, dos representants del comitè consultiu del parc, un representant de l'òrgan gestor del parc, la directora de la Capsa, representants d'Acelma, l'Associació de Gent Gran, Andorra Turisme i el departament de Patrimoni Natural. «Moltes sensibilitats diferents sectors per escollir el millor projecte de la forma més justa i objectiva possible», va assegurar Pozo, que afirma que l'escultura de Canal és «una obra molt senzilla però que ho diu tot, recull les sensacions del muntanyenc que arriba al cim».

La dotació del premi és de 3.000 euros. Andorra Turisme ha aportat 2.000 euros al projecte, i l'Associació de Pagesos i Ramaders ha contribuït amb 1.000 euros. El president de l'entitat, Xavier Coma, va dir ahir que «pel que representa la muntanya per a nosaltres, «no vam dubtar ni un moment en ser-ne patrocinadors».

Celebrant la primera ascensió

L'obra definitiva estarà enllestida al finals de setembre. La idea és inaugurar-la coincidint amb «una data molt representativa»: la primera ascensió documentada al cim del Comapedrosa, el 22 de setembre del 1858. Un esdeveniment descobert per el premi Pirene Alberto Martínez Embid i que en va fer ressò aquest rotatiu. Els seus protagonistes van ser els sis membres de la comissió hispanoandorrana que en aquella època delimitaven la frontera entre els dos països –una frontera que erròniament pensaven que passava pel Comapedrosa-. El brigadier José Mellid de Bolaño, Antonio de Moner i José López, per part espanyola, i el síndic Francesc Duran, el subsíndic Joan Moles i un tal Josep Povida, per la part andorrana, foren els encarregats d'aquesta fita.

Tant l'obra guanyadora com les maquetes dels altres artistes que es van presentar al concurs es poden veure a l'Oficina de Turisme de la Massana fins a finals de setembre. I a partir de llavors «quan s'instal·li l'obra, segur que veurem a les xarxes moltes fotos i molts selfies dels excursionistes amb el nou símbol del Comapedrosa», va assegurar Baró.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT