PUBLICITAT

El nucli urbà tindrà una xarxa de bicicletes elèctriques

  • Pedaland posarà en marxa una prova pilot de 5 mesos amb 16 vehicles de dues rodes
  • Andorra la Vella i Escaldes-Engordany seran les encarregades d'estrenar el projecte
IMAR MARTÍNEZ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Imatge de la presentació del projecte ?Pedaland' a la seu de FEDA, ahir Foto: ÀLEX LARA

L'empresa Pedaland farà realitat el projecte que porta el mateix nom a partir del 25 de juliol. Així es va anunciar ahir a la presentació que es va fer a les instal·lacions de Forces Elèctriques d'Andorra (FEDA). Amb el patrocini de FEDA i el finançament de Banca Privada d'Andora (BPA), la col·laboració del Govern, i dels comuns d'Andorra la Vella i d'Escaldes-Engordany, Pedaland vol ser un exponent més del compromís d'Andorra amb el medi ambient i la mobilitat sostenible, amb la implantació d'un parc de vehicles elèctrics, en aquest cas bicicletes. El compromís amb la mobilitat sostenible d'Andorra també s'inscriu en la iniciativa de la Unió Europea Horizon 2020.

A partir del 25 de juliol es posarà en marxa una prova pilot amb un total de 16 bicicletes elèctriques de lloguer que es repartiran en 4 estacions de recàrrega, dues a Andorra la Vella –a la Rotanda i a l'inici de l'Avinguda Meritxell–, i dues més Escaldes, al carrer dels Paraires i al pàrquing del costat de l'Hotel Valira. El representat de l'empresa Pedaland, Alain Bernat, va afirmar ahir que «el fet de tenir 16 vehicles no és un aspecte rígid» i, per tant, si la demanda és gran s'ampliarà el número de bicicletes disponibles. A més, en un futur també es vol ampliar l'ús dels borns per a d'altres vehicles elèctrics.

Està previst que la prova pilot es faci en un període de 5 mesos, i servirà per fer una anàlisi de la demanda i la resposta de la població per, en un futur, consolidar-se i ampliar el servei al màxim de parròquies possible. El preu de Pedaland durant aquests 5 mesos serà de 15 cèntims els primers 15 minuts, 50 cèntims fins als 30 minuts, i anirà pujant en funció del temps d'ús del vehicle.

De moment, no està prevista la possibilitat d'adquirir abonaments temporals, però Alain Bernat va assegurar que si es consolida el projecte, «es faran forfaits» per potenciar l'ús de les bicicletes elèctriques. Els usuaris podran demanar les targetes a les casetes d'informació de les dues parròquies que hi participen, als Grans Magatzem Pyrénées i a la botiga Com Nou.

SUMA D'ESFORÇOS/ A més del responsable de Pedaland, a la roda de premsa també hi van assistir el director de FEDA, Albert Moles; la cònsol major d'Escaldes-Engordany, Trini Marín; el cònsol menor d'Andorra la Vella, Jordi Minguillón; i el directiu i Sponsoring Manager de BPA, Jordi Serracanta. Tots ells van destacar la necessitat de tirar endavant projectes com aquest, arribant acords sumant forces amb mitjans públics i privats.

Econòmicament la prova pilot es calcula que tindrà un cost aproximat de 60.000 euros, que es repartiran entre els espònsors i l'empresa Pedaland. Tot i això, Jordi Serracanta va afirmar que els costos finals, evidentment, no es poden saber, però que BPA va trobar que era «una proposta molt interessant i hi aportarà una part important del pressupost».

Trini Marín va afegir que per als comuns no tindria cap cost addicional en el seus pressuposts. Una altre peça clau en el projecte Pedaland és l'empresa Clean Energy Planet, que segons els responsables té una gran experiència en aquest camp a França.

ADAPTACIÓ A ANDORRA / Un aspecte que preocupa és com s'acoblarà el projecte a la xarxa de transports del Principat. Ara per ara, la reglamentació referent als ciclistes és mínima, per això, la cònsol major d'Escaldes va apuntar que «si s'arriba a un projecte més gran haurem d'estudiar com ho fem».

Tots els col·laboradors del projecte van estar d'acord en afirmar que l'objectiu de Pedaland és descongestionar les carreteres andorranes i buscar la forma d'incloure les bicicletes elèctriques dins el sistema de transports públics del principat. Des del punt de vista teòric l'iniciativa és un gran avenç. Tenir èxit en un sistema com aquest seria un pas molt important per ser un referent en l'àmbit del medi ambient i la mobilitat sostenible a Europa, però cal fer canvis per adoptar Pedaland com a alternativa segura, eficient i eficaç, no com un problema més a la carretera. El temps dirà. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT