PUBLICITAT

La llei del transport acabarà amb els privilegis de les empreses frontereres

  • Una desena de transportistes forans es veuran obligats a instal·lar la seva seu al país i pagar impostos
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Camions a la duana de la Farga de Moles. Foto: TONY LARA

L' entrada a tràmit parlamentari del projecte de Llei del Transport és imminent. Fa un parell de setmanes la llei va ser exposada en Consell de Ministres, on es va acordar fer-li uns petits retocs que no en modifiquen l'esperit. El Govern manté la voluntat que entri al Consell General els propers dies, perquè pugui ser aprovada durant aquesta legislatura. La llei, que el sector reclama des de fa trenta anys (concretament des del moment en què es va constituir l'associació que aplega el col·lectiu, l'Atmca), regula aspectes com la reciprocitat amb els països que operen a Andorra i també l'accés a la professió. D'altra banda, també vol acabar amb una situació històrica d'exempció d'una desena d'empreses transfrontereres del sector. La llei posa punt i final als privilegis que tenien fins ara i les obliga a establir-se a Andorra si volen seguir operant.

L'associació està satisfeta amb aquesta legislació impulsada pel Govern perquè «contribueix a lluitar contra l'intrusisme», tal i com va destacar el gerent de l'Atmca, Víctor Filloy. Entre d'altres aspectes, acaba amb «una situació històrica» d'empreses de la Seu d'Urgell i de l'Arieja «que fan transport a Andorra i repartiment de mercaderies dins d'Andorra». «Això està prohibit, és cabotatge», va lamentar Filloy, afegint que ells tampoc ho poden fer als països veïns, on «arribes descarregues i marxes, no pots anar a fer el repartiment a totes les botigues». Amb la nova llei, i un cop entri en vigor, aquestes empreses perdran els privilegis i s'hauran d'establir aquí, tenir seu i pagar els impostos pertinents.

Itàlia no podrà operar sense acord / Un altre aspecte que va voler destacar Filloy de la llei és el de l'aplicació del criteri de reciprocitat Aquest estipularà que el transportista d'un país forà només podrà operar dins d'Andorra si accedeix a que les empreses del Principat ho facin al seu país.

En l'actualitat, Andorra no pot transportar mercaderies a certs països, però en canvi aquests països sí que transporten a Andorra. És el cas, per exemple, d'Itàlia. Setmanalment transportistes d'aquest país entren al Principat. Un cop s'apliqui la nova llei, «si Itàlia està interessada en transportar a Andorra s'haurà de signar un conveni per permetre l'entrada», va explicar el gerent de l'associació.

A banda de la situació d'Itàlia, a la gran majoria dels països s'exigeix una autorització i taxes per poder transportar mercaderies. Amb la nova llei, i seguint amb aquest concepte de reciprocitat, tots ells també hauran de demanar una autorització a Andorra si volen seguir transportant aquí.

D'altres aspectes que regula el projecte de llei de Govern són les assegurances de la mercaderia (que les estableix com les de la Unió Europea) o l'accés a la professió (estipula quins seran els requisits mínims). Amb tot, i malgrat la satisfacció, l'Atmca es mostra intranquil·la per com quedarà tota la legislació un cop finalitzi el procés d'acostament amb la Unió Europea. «El trànsit de mercaderies és un dels pilars insalvables i fonamentals per Europa», va recordar Filloy.

Aquesta llei, a banda del transport de mercaderies, també regula el de passatgers i el sector dels taxis. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT