PUBLICITAT

El demòcrata Rochebloine serà el ponent del CNDI a l'Assemblée

  • Dimecres passat el parlament francès va trametre el document a la Comissió legislativa d'Exteriors
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El Consell de Ministres presidit per Manuel Valls i el president de la República, François Hollande, a l'Elisi. Foto: EL PERIÒDIC

Els treballs preparatoris perquè l'Assemblée Nationale examini i aprovi l'Acord entre el Govern de la República Francesa i el Govern del Principat d'Andorra per evitar la doble imposició i prevenir l'evasió i el frau fiscals, van arrencar la setmana passada amb la designació del diputat demòcrata independent (UDI), François Rochebloine, com a ponent de la Comissió legislativa d'Afers Exteriors del parlament francès. El Govern de Manuel Valls, a petició del copríncep Hollande, va entrar el projecte de llei a tràmit parlamentari el passat 11 de juny, després que el ministre d'Afers Exteriors i Desenvolupament Internacional, Laurent Fabius, el presentés al Consell de Ministres, just abans la visita del copríncep a Andorra. Seguidament, l'Assamblée Nationale el va trametre a la Comissió d'Afers Exteriors que dimecres passat –9 de juliol– va designar Rochebloine per defensar-lo.

El projecte de llei per autoritzar l'aprovació del Conveni de no doble imposició entre França i Andorra (CNDI), signat pel primer ministre Manuel Valls i el ministre d'Exteriors vol evitar la duplicitat de tributs però també vol prevenir l'evasió en matèria d'impostos sobre la renda.

exposició de motius / El conveni s'inscriu en el model de conveni de l'Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE), sota reserva de matisos relacionats amb les característiques específiques de les lleis dels dos Estats. Les principals disposicions són que com que Andorra no disposa d'impost sobre el patrimoni, el conveni només s'aplica als impostos sobre la renda. També s'aplica als residents d'un o dels dos Estats contractants. Pel costat francès cobreix l'impost sobre la renda, l'impost de societats i les contribucions a l'impost de societats. Pel costat andorrà es veuen afectats l'impost de societats, l'impost d'activitats econòmiques, l'impost sobre la renda, l'impost sobre les rendes dels no residents i l'impost de plusvàlues immobiliàries. A més, el protocol preveu la possibilitat de que l'horitzó impositiu pugui ampliar-se a tots els dispositius de tributació que podrien afegir-se o reemplaçar els impostos coberts pel conveni a la data de la firma. Aquesta mesura té la finalitat d'incloure l'IRPF que entrarà en vigor l'any que ve i que substituïrà per exemple, l'impost d'activitats econòmiques.

ESTUDI D'IMPACTE / Com no podria ser d'altra manera, el projecte de llei entrat a tràmit parlamentari va acompanyat d'un estudi d'impacte que el diputat Rochebloine complementarà en els propers mesos. L'estudi explica que «des de la introducció d'un marc fiscal a Andorra, el risc de doble imposició és una font d'incertesa per als inversors». I afegeix que «eliminant aquest risc, tot i preveient clàusules contra els abusos per evitar la no imposició, el conveni contribueix a augmentar el potencial d'inversions creuades entre França i Andorra alhora que enforteix la cooperació fiscal entre tots dos Estats». L'estudi també defensa que el conveni donarà més seguretat jurídica, tant a les persones morals com físiques, establint unes regles de joc clares aplicables a les operacions que impliquin residents d'un o altre Estat. A més, el document també destaca que el conveni defineix els mecanismes per a l'assignació dels ingressos fiscals entre els dos Estats contractants i les condicions per eliminar la doble tributació als residents. El conveni preveu la limitació de l'impost a la font mitjançant l'establiment del tipus del 5% sobre els ingressos passius (dividends, interessos i regalies). També estableix mecanismes per prohibir l'ús indegut de les disposicions del tractat per evitar situacions de dobles exempcions.

La Direcció General de Finances Públiques (DGFIP), responsable de l'aplicació dels convenis concretats per França, serà la responsable de l'aplicació del CNDI amb Andorra. Les normes administratives del conveni seran idèntiques a les aplicables a tots els convenis fiscals subscrits per França. Per tant, l'estudi exposa que les persones que resideixin a França podran utilitzar les vies habituals per determinar els crèdits fiscals que les beneficiaran en virtut d'aquest acord. La Direcció dels residents a l'estranger i serveis generals (DRESG) serà l'òrgan competencials per rebre les declaracions dels residents francesos al Principat, mentre que els andorrans residents a França es podran adreçar a la DGFIP.

seguiment/ L'estudi que acompanya el projecte de llei també explica que el CNDI entre França i Andorra serà supervisat cada any a través d'una avaluació sobre l'eficàcia de l'intercanvi d'informació fiscal entre tos dos països. Aquest avaluació es presentarà al Govern juntament amb la preparació del projecte de llei de pressupostos de l'Estat.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT