PUBLICITAT

L'iPad' passa de curs

  • Satisfacció generalitzada entre pares, alumnes i professors per l'ús de la tauleta i del Permsea
  • L'elevat nombre d'hores que els infants passen davant l'aparell, la principal crítica al nou model
C. G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Uns infants de l'escola de segona ensenyança d'Ordino treballen amb iPads, aquest curs escolar. Foto: SFG

Va començar amb una mica de rum-rum i certs dubtes. La implantació del Pla estratègic de renovació i millora del sistema educatiu andorrà (Permsea) a les aules, i molt especialment la introducció dels iPads a segona ensenyança com a mètode d'ensenyament, en substitució dels llibres de text, va ser un canvi important per als alumnes, professors i també per als pares. Però sembla que amb el pas dels mesos, i ja amb el curs finalitzat, el nou model educatiu (on s'eliminen les classes magistrals i s'ensenya per competències, és a dir, intentant que els alumnes resolguin les situacions pel seu compte) ha aprovat aquest curs 2013-2014. No ha calgut fer examen de recuperació.

Des de l'Associació de Pares i Alumnes de l'Escola Andorrana (APAEA) es mostren satisfets amb el Permsea i amb l'arribada dels iPads. A l'inici de curs s'havia mostrat preocupació perquè les tauletes havien arraconat qualsevol llibre en paper (de text o de lectura) a les aules. Una queixa que es va fer arribar al Ministeri d'Educació i que «s'ha anat solucionant», van assegurar des de l'associació de pares. El que encara preocupa (també alguns professors s'hi han manifestat), és que al llarg del dia acaben passant moltes hores davant d'aquest dispositiu electrònic, i alguns desenvolupen certa addició. Tot i que, des de l'Apaea també exposen que, amb iPads o no dins les aules, molts dels seus fills estan enganxats a les tauletes i als telèfons mòbils.

Pel que fa al professorat, està satisfet amb la implantació del Permsea i les tauletes. «Els alumnes aprenen d'una altra manera, amb molt més d'interès i quasi sense adonar-se que en tot moment aprenen coses noves», va manifestar a la revista de l'Apaea la directora de l'escola d'Ordino de segona ensenyança, Sandra Tudó. La directora també va voler deixar clar que l'iPad «és purament una eina, un recurs», com ho eren fins ara els llibres de text.

De fet, la sensació que han tingut durant bona part del curs els alumnes de segona ensenyança és «que no aprenien res», tal i com han exposat a aquest mitjà alguns professors i pares. Però aquestes darrers setmanes, i fent balanç a classe de tot el que s'ha anat treballant, bona part dels alumnes s'han endut una grata sorpresa. «Se n'han adonat que han adquirit molts coneixements dels quals no n'eren conscients», expliquen.

Les famílies, en general, també destaquen que els seus fills estan més motivats amb aquest nou sistema. També destaquen que estan més ben informades sobre què fan els seus fills a l'aula, ja sigui a través de comunicació online amb els seus professors, ja sigui mitjançant les extenses avaluacions.

Els alumnes, encantats / Però possiblement qui més content està amb aquest nou model educatiu és l'alumnat del primer curs de segona ensenyança. Han substituït els llibres de text per un iPad i, per tant, també «van menys carregats a l'escola», destaca una mare a la revista de l'Apaea. Aquest curs, «el temps ha passat volant» o «posar les coses en comú i discutir-les motiva molt», són algunes de les frases que diuen els alumnes de segona ensenyança d'Ordino. Sobre l'iPad, «serveix per no perdre el temps», o «fa que tu siguis el teu propi profe», asseguren. El que més els costa és que en la gran part del temps es treballa en grup, amb la dificultat d'organització i de rols que això implica.

L'any vinent el Permsea arribarà també a cinquè i a sisè de primera ensenyança, així com a tota la segona. L'objectiu del ministeri és que aquest nou model educatiu es vagi implantant de manera gradual perquè sigui vigent a tot l'ensenyament andorrà el curs 2017-2018.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT