PUBLICITAT

L'EFA constata que la formació i la comunicació són bàsiques

  • El Cicle d'Empresa estava dedicat al lideratge i l'emprenedoria
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Foto: ANA/G.L.T.

Ahir al matí s'ha dut a terme el XVI Cicle d'Empresa Familiar i Qualitat, organitzat per l'Empresa Familiar Andorrana (EFA) i dedicat, aquest any, al lideratge i l'emprenedoria. Durant tot el matí, tres experts van analitzar i exposar davant una quarantena de representants de diferents empreses familiars del Principat quines són les claus per garantir el futur d'aquest tipus de companyia i el seu correcte manteniment de generació en generació. En la primera de les conferències, l'accionista i membre del Grup Codorniu, Borja Raventós, i la membre de la junta directiva de Grupo Leche Rio, Carmen Lence, van destacar la importància de la comunicació entre els membres de l'empresa familiar així com «la formació a nivell acadèmic i també emocional», per tal de garantir el correcte funcionament d'aquestes companyies, tal i com va informar l'ANA.

Lence va destacar que «el 60% dels fracassos o la pèrdua de riquesa en les empreses familiars es produeixen per una falta de comunicació i això es produeix molts cops perquè hi ha una immaduresa emocional». És per això, va afegir, que «nosaltres creiem que la part de formar-te d'una manera acadèmica és molt important, però també ho és treballar la part emocional i saber qui ets tu mateix, què és el que et motiva, quins són els teus valors i saber relacionar-te amb la teva família i entendre perquè reacciona com reacciona».

Raventós, per la seva banda, va destacar que a l'hora de comunicar-se en l'àmbit de l'empresa familiar, «és molt important que observem què passa a la família de manera neutra i objectiva, ja que això ens permet tenir reaccions menys emocionals i més neutres». D'aquesta manera, va destacar que és més fàcil resoldre els problemes que «sempre hi ha a dins de l'empresa familiar», i aconseguir ser «més competitius i forts».

Per la seva banda, el secretari de l'EFA, Joan Tomàs, es va mostrar satisfet de l'interès que ha despertat el cicle entre els associats, i va destacar la importància d'oferir formació d'aquest tipus per tal d'orientar-los i aconseguir que les empreses familiars se sàpiguen adaptar a l'entorn. En aquest sentit, va destacar un dels exemples exposats en la conferència, «el cas de la família Kodak, que tenien una companyia important i que, a causa de disputes de caràcter familiar, no van poder interpretar l'amenaça digital que hi havia sobre el seu sector, fins al punt que han desaparegut com a companyia». És per això que Tomàs va dir que «es podria fer una extrapolació i dir que en les empreses familiars en què no hi ha una orientació clara al client, al negoci i a l'activitat, hi ha un clar perill de desaparició».

El setzè cicle de l'EFA es va clausurar amb la conferència de l'expert en emprenedoria i business angel, Joan Riera.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT