PUBLICITAT

Un web fa pública la 'llista negra' de morosos per evitar impagaments

  • www.morosos.ad registra en quatre mesos 1.400 incidències per un import d'1,6 milions
  • L'Acoda confia que aquesta eina servirà per disminuir l'índex elevat de morositat al país
L. F .M
ESCALDES -ENGORDANY

Periodic
El gerent de l'Acoda, Víctor Filloy i el gerent de Dinerpro Solucions, Carles Ayete, ahir Foto: TONY LARA

«No és el cobrador del frac», el format és diferent, ja que es tracta del món virtual, però la finalitat és semblant: es tracta de fer pública la llista d'aquelles empreses o persones que deuen diners a un web amb l'objectiu de que paguin el deute.

Això és el que fa l'empresa Dinerpro Solucions a través del web www.morosos.ad. «Una manera de treballar el problema adaptada a un país on tothom es coneix», va dir ahir el gerent de l'Associació de Contractistes d'Obra d'Andorra (Acoda).

Aquesta llista negra o registre de morosos està obert a tots els sectors productius del país, no tant sols a la construcció, i hi podran accedir tots els empresaris o propietaris d'immobles –que justifiquin que el pis és seu– per consultar les empreses que els hi interessin abans de fer-hi negoci –ha de tractar-se d'un «interès lícit» tal i com està establert en la Llei de Protecció de Dades. Per tant, tal i com va explicar el seu gerent, Carles Ayete, «contra més empreses donin informació més completa serà la llista».

El registre és doncs la clau per passar a gestionar els cobraments. L'empresa es posa en contacte amb el deutor, i de manera «amistosa», ofereix negociar i arribar a acords extrajudicials. Per exemple, «si el deutor no està d'acord en pagar perquè ha estat en desacord amb un feina concreta, intenta que pagui tota la resta» o també, per exemple, oferint pagar de manera fraccionada el deute. «L'objectiu és no portar expedients a la Batllia».

L'empresa té «unes acotacions a nivell de temps per negociar, depenent de qüestions com l'import, la dificultat, etc», si l'empresa o persona morosa no paga, és llavors quan la informació es fa pública al web. I si aquesta segueix sense pagar, «la tercera fase és anar a la Justícia», que, tal i com va reconèixer Ayete, «en aquest cas acostuma a no haver-hi res a fer. Com quan es tracta d'una fallida».

L'Acoda va celebrar ahir la creació d'aquesta empresa privada que «és una eina que ajudarà a baixar el nivell de morositat» i que satisfà una necessitat que « el sector de la construcció venia reclamant ja fa molts anys», va explicar Filloy, que va informar que l'Acoda ha fet un tracte amb tarifes preferencials amb l'empresa .

56% de MOROSITAT AL PAÍS / L'últim informe sobre la morositat, realitzat per la Cambra de Comerç i Indústria d'Andorra el 2012, indicava que un 56'8% de les empreses del país tenien impagats i que no confiaven en cobrar; d'aquestes, el sector de la construcció era la branca d'activitat «que més pateix la incidència de la morositat», amb un 78% de les empreses que indicaven que tenien problemes d'impagats, seguida de la indústria (74'6%), l'hoteleria i el comerç minorista (54'5% i 48'9%)

Segons va explicar Filloy, la recent Llei de morositat «estableix uns terminis legals de pagament», però «té les seves mancances», ja que sinó es cobreixen els terminis, l'única solució és la derivació a la Justícia, «i, tal i com està la Justícia, els terminis es poden convertir en anys». I consideren que «faltava una eina» com la que ofereix Dinersolucions.

1,6 milions en 4 mesos / La prova que aquesta eina tenia demanda és que durant els primers quatre mesos del 2014, l'empresa ha rebut 1.400 incidències per un import d'1.600.000 euros, que, tal i com va indicat Ayete, «ens mostra quina és la magnitud del problema».

El gerent va explicar que «de moment estem aconseguint tancar acords» i que els deutors paguin . I, tot i que es pensaven que la prevenció «seria la opció més utilitzada», Ayete va dir que estan treballant «més en la gestió del cobrament » i en la part de les negociacions. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT