PUBLICITAT

Física, química i mates aplicades

  • Els alumnes de 4rt de l'Escola Andorrana d'Encamp envien un globus sonda a l'estratosfera
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els professors de l'Escola Andorrana d'Encamp escruten el cel després de llançar el globus sonda que apareix a la dreta Foto: EL PERIÒDIC

A l'hora de tancar aquesta edició, els alumnes de quart de segona ensenyança de l'Escola Andorrana d'Encamp encara no sabien a quina alçada havia arribat el globus sonda que van llançar ahir al matí a l'estratosfera i que van recuperar pels volts de dos quarts de quatre de la tarda prop del poble de Tuixén. El professor que lidera el projecte pedagògic, Toni Puigdemassa, va explicar que «la sonda anava equipada d'un GPS que ens comunicava les coordenades, però com que estava enmig del bosc no la vèiem fins que vam sentit el dispositiu sonor amb el qual també l'havien equipat». El problema és que la sonda no va poder donar cap dada perquè el dispositiu, equipat també amb una càmera de vídeo es va quedar sense bateria. Puigdemassa es va comprometre a donar avui el resultat del treball de recerca i investigació científica dels alumnes que cursen física, química i matemàtiques científiques com a assignatures optatives. I va explicar que «com que es tracta d'assignatures molt teòriques que poden semblar avorrides als alumnes, vam decidir posar els coneixements en pràctica». I va afegir que «estem impressionats per la manera com han respost la cinquantena d'alumnes que han participat al projecte, han treballat de valent, fins i tot en vacances escolars, i han fet tot el treball amb molta il·lusió». Per enviar la sonda a l'estratosfera els alumnes van haver de fer tot un munt de proves i càlculs: des dels materials a emprar, tots ells termoresistents, fins a l'equipament tecnològic del dispositiu final, passant per l'experimentació bioquímica. I és que la sonda també contenia llavors de diferents plantes que ara els alumnes intentaran fer créixer per saber si l'exposició més intensa als raigs del sol les farà mutar o senzillament les haurà mort. «Farem un experiment biològic» va explicar Puigdemassa, afegint que «hem posat llavors dins la sonda i com que és probable que travessi la capa d'ozó, volem determinar de quina manera les hauran afectat les radiacions solars». Per determinar-ho caldrà esperar com a mínim un mes, perquè «s'hauran de plantar i veure si creixen amb malformacions o mutacions» va argumentar el professor. El projecte pedagògic de l'Escola Andorrana d'Encamp porta el nom del mite grec Ícar que volia apropar-se al sol i es va fabricar unes ales que va enganxar al seu cos amb cera. Però, en enlairar-se i apropar-se al sol, evidentment l'escalfor va desfer la cera... El projecte dels nois i noies de l'Escola Andorrana d'Encamp que avui descobriran les imatges gravades per la primera sonda llançada des d'Andorra, és un èxit perquè a l'experimentació s'afegeixen «les bones notes que han tret al llarg del curs», va concloure Puigdemassa. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT