PUBLICITAT

350.000 quilos de trumfes cada temporada per poder ser rendibles

  • Aquest any la cooperativa posarà al mercat entre 50.000 i 70.000 quilos
C. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
La fabrica d'emmagatzematge de la trumfa, a Sant Julià. Foto: TONY LARA

La Cooperativa Sabors i Aromes d'Andorra ha plantat trumfes aquesta primavera per poder tenir una producció a l'octubre d'entre 50.000 i 70.000 quilos. Són xifres molt superiors a les de l'any passat (llavors van ser 12.000 quilos), però molt lluny del que necessita la companyia perquè aquest negoci sigui rendible: caldria una producció de vora 350.000 quilos, segons va assegurar el seu president, Albert Casal. Sent molt optimistes, Casal va pronosticar que es podria arribar als 350.000 quilos a tres anys vista.

Però Sabors i Aromes vol anar pas a pas, i que no els passi el mateix del seu primer any de producció, en què es van haver de tirar 150.000 quilos de trumfes perquè va arribar abans el producte que les llicències i l'organització per distribuir-lo. «Ens vam trobar una companyia que s'havia dimensionat per una producció deu vegades superior a la que tenim avui», va lamentar Casal.

Llavors es va pecar de massa ambició, mentre que l'any passat es va pecar de massa poca. Tal i com va explicar el president, va ser «un any de transició» i es van produir 12.000 quilos. «Es van vendre tots en un mes» (la temporada en dura entre quatre i cinc), i «només a particulars». Així doncs, i extrapolant aquesta xifra a quatre mesos, Sabors i Aromes confia que no hi hagi problemes en arribar almenys als 55.000 quilos venuts la propera temporada. Aquesta és la xifra que han garantit que pagaran als productors.

Per poder seguir creixent més enllà d'aquesta producció, s'han marcat com a objectiu poder arribar a la restauració i als hotels. No és feina fàcil. Per preus no poden competir amb les grans produccions de França i d'Espanya. I és per això que demanen el suport del Govern, amb ajudes directes per poder reduir preus o promocionant els canals de restauració que potenciïn la venda de les trumfes andorranes. «Llavors potser podríem passar dels 55.000 quilos als 80.000», i anar creixent. «Si el projecte va amunt el soci hi creurà. Encara que tingui pèrdues», va assegurar Casal.

Així, l'objectiu és poder arribar a aquests 350.000 quilos de patata produïda a tres anys vista, màxim cinc, de les quals, 200.000 a particulars i la resta a restauració o grans consumidors com menjadors escolars. Casal va assegurar que tots aquests quilos els poden assolir amb la plantilla de pagesos que actualment participen al projecte, al voltant de la vintena. Tot i que des de Sabors i Aromes obren la porta a la resta de productors.

Amb tot, i almenys de moment, la cooperativa no es planteja sortir a l'exterior ja que consideren que el mercat andorrà «dóna per créixer moltíssim». A més a més, cal una inversió i una logística massa important per poder competir amb el mercat estranger.

L'origen del producte, a la bossa / D'altra banda, i també emmarcat en el pla per seguir creixent a base de fer atractiu el producte nacional, la cooperativa informarà la temporada vinent de la traçabilitat de la trumfa. És a dir, l'etiqueta de la bossa de 2,5 quilos estarà personalitzada. D'aquesta manera se sabrà la seva procedència original, a quin camp concret i quina família l'ha plantat. «El client demana cada vegada més autenticitat», va assegurar Casal. És un concepte que ja s'utilitza amb la carn de qualitat d'Andorra.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT