PUBLICITAT

L'efecte Kool dispara la Temporada

  • El cartell guanya un terç d'espectadors i els ingressos per taquilla es dupliquen
A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Sasplugas, Ferrer i Escribano, en la presentació del balanç de la 25a Temporada, ahir al Centre de Congressos de la capital Foto: TONY LARA

La fórmula màgica existeix i es diu Kool & The Gang. Aquesta és la conclusió a la qual ha arribat la Temporada de Música i Dansa –organitzada i patrocinada per MoraBanc amb el suport logístic del comú de la capital, i dirigida per Josep Maria Escribano– després que el funki dels nord-americans fregués el ple en les dues funcions que va oferir al Centre de Congressos i disparés els registres del cartell, que ha guanyat en un any prop d'un terç d'espectadors –dels 3.350 de l'edició passada als 4.300 d'aquesta– i ha duplicat els ingressos per taquilla –de 32.000 a 64.000 euros. Un balanç espectacular que va permetre el director general de MoraBanc, Carles Sasplugas, qualificar l'última edició com «una de les millors» Temporades des que l'entitat bancària s'hi va involucrar. I això és molt dir perquè fa exactament dos decennis, que l'entitat bancària va apostar pel cartell de la capital, i han passat moltes llunes i moltes Temporades.

Per comprovar l'efecte Kool només cal observar l'impacte de la banda en el balanç final: els seus dos concerts van congregar 1.635 espectadors, a prop, molt a prop del 40% del total del festival; però és que a més, els de Nova Jersey van generar ells tots sols prop de la meitat dels ingressos totals per taquilla d'aquesta edició: el 49%, exactament. I si tenim en compte que el caixet es va quedar en un raonable 37% del total destinat en aquesta partida –la Simfònica del Mariinski es va cruspir el 31%, la soprano Kiri Te Kanawa, el 15%, la BBC Big Band, el 9%, i l'acadèmica Princesa Gràcia, el 8% que queda– conclourem de seguida que Kool & The Gang són una mina. Per això tant Sasplugas com Escribano es mostraven ahir convençuts que s'ha trobat la tecla i que cal insistir en aquesta via: «Hem comprovat que el públic vol varietat i que constitueix una bona idea combinar la música simfònica i el ballet amb una proposta més popular», deia el director general de MoraBanc. Per a Escribano, que va qualificar l'actuació dels nord-americans com «la bomba de la Temporada», s'ha establert un «precedent» i caldrà per tant «continuar portant grups d'aquesta naturalesa».

Queda per escatir en què es traduirà exactament la «naturalesa» aquesta a què feia ahir referència el director artístic, que no es va voler mullar i no va tancar al porta a cap gènere ni a cap època. Però sembla clar que la consigna és una banda estil Kool: històrica, mediàtica i amb cartell. Amb el risc que això comporta de redmusiquejar. Però aquesta és ua altra història. Una revolució, en fi,que tampoc no ho és tant perquè es tracta de fet d'una línia artística que es ve assajant els últims anys: el curs passat va ser Pink Martini, i fa tres, Serrat. L'efecte Kool sem bla que ha acabat de convèncer els més escèptics. Que ningú no pateixi, però, perquè això no significarà que la Temporada es desnaturalitzi: la reglamentària proposta simfònica, la vetllada de dansa i els recitals lírics continuaran sent-ne el tret distintiu. Amb dos únics criteris: la qualitat i la varietat: es tracta de «donar satisfacció a les diferents formes d'entendre la música», diu Sasplugas, que va renegar de qualsevol concessió diguem-ne demagògica: «No busquem la rendibilitat, sinó la varietat; i la prova és que els ingressos per taquilla només cobreixen el 12% del pressupost total. Un pressupost que aquest curs s'ha enfilat fins als 540.000 euros –sensiblement per sobre dels 300.000 de l'edició anterior– i que aporten Morabanc, amb un 66% del pastís, i el Comú, amb un 15%. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT