PUBLICITAT

La butxaca del comprador perd un 10%

  • El vicepresident de la FACA situa el volum de vendes del comerç entre tres i quatre punts per sota de l'any passat en els primers cinc mesos de l'any, a causa de la crisi però també de la devaluació del ruble
G. GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Foto: TONY LARA

Si la despesa mitjana baixa als establiments hotelers, també baixa als comerços. El vicepresident de la FACA, Antonio Miralles, explica que tot «i que hi va haver més gent durant la temporada d'hivern, també és cert que va gastar menys diners». Una conjuntura que es confirma amb els mesos. «La despesa mitjana per persona ha baixat entre un 8% i un 10% respecte a la despesa mitjana del 2013», afegeix i precisa: «Sobretot en mercats emergents per a nosaltres que ara minven de manera molt important perquè no tenen diners». El comprador gasta menys, cosa que «es nota pel canvi de producte que va lligat al preu», matisa Miralles. I afegeix que «la gent aprofita les promocions o canvia de marca, es decideix per marques més assequibles o marques blanques, tant els turistes com la gent del país que és la continua consumint». Si el nombre de clients del país no varia, cosa que els establiments comproven gràcies a les targetes de fidelitat o de pagament en canvi, «el nombre de clients turistes baixa i se situa entre el 5% i el 10% per sota el de l'any passat», pondera Miralles. I reitera que «un factor que està influint molt és que el client rus que venia i gastava, ja ni ve tan nombrós ni gasta tant». El vicepresident de la FACA, lamenta que «sempre plou sobre mullat» i que «amb la devaluació del ruble el client rus perd molt poder adquisitiu, entre un 25% i un 30%, o sigui que el que trobava interessant ja no ho és tant». I constata que «ja no tenim el mateix diferencial de preu que teníem i l'eufòria que hi havia pel client rus s'ha esvaït. Tot plegat agreuja el mal subjacent de la crisi». En quant a la marxa dels negocis, si al març el comerç va notar una davallada pel canvi de dates de setmana santa amb una caiguda de les vendes del 15%, «a l'abril s'hagués hagut de recuperar entre un 10% i un 15%, i només es va recuperar el 4%. El que portem d'any ens situa per sota del mateix període de l'any passat en un 3% o un 4%». Miralles va concloure que «pel que fa l'IGI entenem que l'esforç que fa el Govern per reduir-lo hauria de repercutir en el client final que és qui el paga, per ser més competitius».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT