PUBLICITAT

Blasco impulsa la recuperació del rabequet al Pirineu

  • A Catalunya ja fa anys que s'havia perdut l'ús d'aquest instrument
EL PERIÒDIC
ARSÈGUEL

Periodic
Artur Blasco toca un dels rebequets fets de carabassa Foto: acn / ferran garcia queralt

El musicòleg, historiador i divulgador de la música tradicional del Pirineu, Artur Blasco, impulsa la recuperació del rebec o rabequet, un antic instrument de pastors que s'havia perdut al Pirineu. El rabequet és un petit violí que té la caixa de ressonància feta de carabassa, tapada amb pell d'animal, cordes fetes amb els budells i l'arquet amb què es toca amb cua de cavall. Blasco afirma que «només la seva composició ja indica què és un instrument de pastors o de gent que menava algun ramat». Blasco fa uns anys que el toca i ara ha començat a ensenyar-lo a tot aquell que s'interessa per ell.

Blasco explica que el rebequet és un instrument antic que prové de les cultures de centre d'Àsia, d'allí va passar al nord d'Àfrica i amb les invasions musulmanes va entrar a la península. A partir d'aquí amb les transhumàncies, seguint les carrerades o les cabaneres, es va anar escampant, per Catalunya i el Pirineu. Al Pirineu es va implantar fortament a partir del segle XII amb els cabaneres que provenien de Foix per la vall del Querol.

És un instrument de corda fregada, fet de fusta o de carbassa. Aquí s'utilitza més la carbassa, en aquest sentit, Blasco diu que «encara hi ha molts llocs del Pallars en que es planta la que s'anomena la carbassa de rabequet». De rebequets n'hi ha de una corda, de dues, tres i quatre cordes, s'afina en quartes, i la tonalitat depèn de la veu del que el toca, ja que és un instrument d'acompanyament.

Amb el rebequet, explica Blasco, es canten tot tipus de cançons, cançons de ronda, de colla o religioses. Segons Blasco l'instrument va rebre la influència de l'església, «moltes de les cançons que s'hi canten, són d'ermitans, cantaires, de miracles, vides de sants, però també s'havia utilitzat per fer balls i fer música, balls col·lectius».

Blasco va descobrir el rabequet fent un estudi sobre cançons del Pirineu ja que una dona cantava una cançó que parlava de un pastor que tocava el rabequet. Posteriorment una altra dona del Pallars li va explicar que el seu pare li havia dit que hi havia un pastor que tocava un petit violi, informa l'ACN.

viu en una convenció /Blasco explica que el va trobar «viu» en una convenció a Perpinyà en què un músic, Chema Puente de Cueta (Cantabria) el tocava i li va dir que allí no s'havia perdut mai. Blasco es va desplaçar a Cantabria per tal d'aprendre a tocar-lo i en va comprar dos a un fabricant xipriota de Burgos. Posteriorment, afegeix Blasco, «vaig trobar un músic empordanès, Sedo Garcia, que fabrica rebequets i que també el toca».

Per a Blasco l'instrument es recuperarà, «s'ha començat la tasca, hi ha gent interessada, han descobert el rabequet més enllà de un pàgina d'enciclopèdia, saben que es pot comprar i tocar, no serà un instrument de gran èxit, però hem evitat que es perdés del tot».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT