PUBLICITAT

Amors que surten cars

  • Un propietari va ser víctima d'un frau telefònic de 70.000 euros H La Policia aconsella a les empreses que avisin quan pateixen una vulneració
L. F .M
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Foto:

De la vintena de fraus i estafes a través d'Internet que van tenir lloc al Principat durant el 2013, la majoria van relacionades amb compres o lloguers a través de la xarxa que no acaben bé: gent que compra roba pensant-se que és de marca, però la web és falsa i acaben rebent a casa una caixa amb una samarreta estripada dins; un que compra un cotxe que creu que es una ganga, fa diversos pagaments, però el cotxe no apareix o gent que lloga un apartament i no existeix.

Però consumir a la xarxa no és l'únic que pot portar problemes, també estimar. Diversos usuaris van enviar diners per Western Union després de rebre el correu d'una persona propera que els deia que estava en un país llunyà i li havien robat tot. Va ser un cas d'usurpació de la identitat, i fent-se passar per aquesta persona, van estafar a diversos usuaris del Principat.

Un dels casos del 2013, però, va anar més enllà. Un engany d'un ‘cibernuvi'. Els estafadors són gent que està a xarxes socials de contactes, que es fan passar per algú, una personalitat que no són ells o que no existeix. L'altra persona es pensa que té una ciberelació, però aquella persona sempre acaba tenint un problema: o ha tingut un accident, o li han robat o té càncer. Llavors comencen a demanar diners en quantitats poc elevades. Des de l'Àrea de Delictes Tecnològics van explicar que n'hi havia hagut algun més anys enrere, i que quan fan les verificacions, es quan s'adonen que és la foto d'algú altre que té el perfil obert i no té res a veure.

Pel que fa a les quantitats, un dels fraus amb un import més elevat va ser l'efectuat al propietari d'una línia telefònica del país: la factura va ascendir fins a 70.000 euros en una nit. Els fets van tenir lloc perquè el propietari va deixar entrar gent a casa no coneguda i van utilitzar el seu telèfon per fer un desviament de trucades massives cap a números premium. És tracta de màfies que es dediquen a realitzar aquest tipus de fraus, recentment n'han desmantellat una a Barcelona amb el mateix modus operandi però la Policia no hi ha trobat vinculació.

Un dels altres casos més recents ha estat el de phishing (suplantació d'identitat) a una entitat bancària del país. En aquest sentit, des de l'Àrea de Delictes Tecnològics van explicar que als Estats Units les empreses ho publiquen i no se'n amaguen quan tenen aquests casos, perquè els usuaris canviïn les contrasenyes i els permet ser eficaços.

A Europa i aquí a Andorra, però, s'actua al revés, i les empreses que pateixen atacs o casos com el del phishing, «callen perquè creuen que perdran clients»; de totes maneres, tampoc hi ha res que els obligui a comunicar-ho...i «això hauria de ser una obligació: que el responsable d'una base de dades, quan sap que l'hi ha passat alguna cosa, ho hagi de comunicar». H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT