PUBLICITAT

La Cooperativa aposta per unificar el preu de tot el transport públic

  • Dallerès critica que les institucions no tenen en compte el transport a l'hora de fer canvis de circulació
LAIA F . MAROT
ANDORRA LA VELLA

Periodic
El president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, pujant a un autobús de la companyia. Foto: EL PERIÒDIC

El Govern està treballant en el Pla de transport, que porta esperant per ser elaborat des de l'aprovació de la Llei de viatgers del 1985. Segons el president de la Cooperativa Interurbana, Gabriel Dallerès, «aquesta és l'eina que hauria de definir tot el que hi ha i després caminar cap a la integració d'allò que es pugui». Abans, però, «cal dibuixar el pla de transport que hi ha actualment i el que hi hauria d'haver, el que va bé i el que no tant, i entre mig prendre les decisions que transitin d'una situació a l'altra, caminant cap a una cosa més racional».

Dins del que no va bé, hi hauria el solapament o la duplicitat de serveis entre les línies i la desinformació als usuaris, segons han criticat diverses vegades els cònsols. Pel que fa al primer, Dallerès va dir que «es tracta de problemes parcials, trams de línia que estan solapats» i això, segons el president de la Cooperativa Inetrurbana «es resoldria amb una integració tarifaria». El pla de transport «no hauria de posar línies noves on ja n'hi ha, sinó que ha de buscar la manera que els usuaris puguin utilitzar aquestes línies podent fer un canvi de bus». Perquè això es pogués dur a terme, «els radials haurien d'estar coberts pels busos comunals, que portessin els passatgers a les línies regulars i que el tiquet que un usuari comprés a un bus, servís per acabar de fer el trajecte. I al revés». Desprès «seria important organitzar bé aquests radials, ja que la gent viu dispersa a les parròquies i hi ha d'haver serveis perquè puguin arribar a la línia».

FACILITAR/ Gabriel Dallerès va confirmar que és cert que cal potenciar el transport public, però que per fer-ho, «també cal facilitar». En aquest sentit, va criticar les institucions ja que «tots creiem que s'ha de promoure el transport públic, però qualsevol acte que es fa, per insignificant que sigui, es tanca la circulació i es tanquen circuits. Tot això són decisions que afecten»; així doncs, des de la Cooperativa «creiem que Mobilitat hauria de fer que pertorbés un mínim». Hi ha moltes coses inevitables que entorpeixen la circulació (accidents, neu...) i, si amés, les corporacions organitzen «massa sovint» esdeveniments, «l'usuari també haurà d'esperar una hora a la parada massa sovint, i es pertorba el funcionament ordinari de les línies amb massa facilitat». I el fet de no circular «amb la fluïdesa que toca, això provoca increment de costos» conclou Dallerès. També afecten els casos dels canvis de circulació, com els provocats pel tancament al trànsit rodat de l'avinguda Carlemany, els quals «han tret les parades del centre, i això ha portat confusió als usuaris. La majoria de la gent va en bus a Andorra, però després apartem les línies i deixem els usuaris desorientats». Dallerès va continuar argumentant que «en poc temps hem assistit a diversos canvis en la ubicació de la parada», davant de l'Escale, a davant de l'Illa de pujada, ara al carrer de darrera de la Options i a la Dama de Gel... «els usuaris d'aquí s'adapten amb certa facilitat, i els de fora, els que s'ho coneixien se'ls ha de tornar a informar. Canvis que segurament són necessaris, però no sempre és pensa amb transport».

INFORMAR/ El president de la Cooperativa està d'acord en què cal informar més els usuaris i els turistes, i és per aquest motiu que «estem posant els nous serveis a la web», com és el cas del Proper Bus, actualment en període de proves, i desenvolupat en col·laboració amb Andorra Telecom, on l'usuari només ha d'indicar el sentit de la línia i la parada on es troba i en pocs segons li apareixerà un text amb la posició del bus i el temps aproximat que trigarà en arribar. De moment, aquest servei està operatiu per a la línia del Bus Exprés, però la intenció, segons Dallerès, és ampliar-lo al bus nit i a les línies regulars. També s'oferix el servei El meu trajecte, a través de la web i del mòbil, que «indica instantàniament quin és el recorregut que s'ha de fer per anar d'un lloc a l'altre. A peu fins a la parada i el bus que s'ha d'agafar».

SERVEIS I AUTOFINANÇAMENT/ El president de la Cooperativa Interurbana va voler precisar que «hi ha dos conceptes que s'han de diferenciar»: el concepte serveis, on hi ha els busos comunals que, exceptuant el d'Andorra la Vella que porta més usuaris, «és deficitari i l'Administració haurà de compensar el fet de que puguin existir, ja que econòmicament no són viables perquè tenen pocs usuaris», d'aquells que «s'autofinancen». Segons Dallerès, exceptuant els busos comunals, el Bus Express i el Bus Nocturn, «s'autofinancen completament». En el cas del Bus Express «és una concessió per compte de Govern, per millorar freqüències, tenir vehicles adaptats i que estiguin una mica més al dia. La Cooperativa ha gestionat aquest servei. El Nocturn també està subvencionat». Finalment, per l'ampliació d'horaris comercials «també es va fer una prova pilot ja que no s'aconseguia l'equilibri pressupostari pels usuaris que tenia, i per tant, també va ser una concessió de Govern per ampliar serveis».

Pel que fa al preu del bitllet, des de la Cooperativa creuen que si el transport per cable té un tipus d'IGI reduït, n'hi hauria d'haver també pel rodat. «Nosaltres pagàvem un 2% d'ISI, i ara estem pagant el 4'5% d'IGI. Un 2'5% seria una millora. Tot i que seria encara un 0'5% per sobre». Dallerès va insistir en que per potenciar el transport públic que permet «alliberar les vies de comunicació, cal que se l'ajudi» i va afegir que «és en l'interès general perquè promou que la població no agafi el vehicle particular i permet d'aquesta manera alliberar els espais públics».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT