PUBLICITAT

Cases es reivindica com a 'descobridora' d'Herèdia

  • La UdG l'acusa d'apropiar-se de les conclusions del catàleg del barroc andorrà
  • Titlla de 'maliciosa' l'al.lusió publicada en un article de l'últim 'Ex-libris Casa Bauró'
A. L.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Rosa Maria Cases, amb un exemplar d'Un pintor incert. Foto: ONA MORANTE

El mestre d'Ansalonga era fins al maig del 2009 l'autor anònim d'un dels conjunts pictòrics més importants de la primera meitat del segle XVII andorrà. En aquell moment, l'equip de professors de la Universitat de Girona que havia consagrat la temporada a catalogar el barroc local va identificar l'autor dels retaules de Sant Martí de la Cortinada, Sant Miquel d'Ansalonga, Sant Esteve de Bissisarri i Sant Pere d'Aixirivall, entre d'altres, amb un Jeronimus d'Herèdia que al gener del 1639 es trobava a Canillo pintant l'altar de Sant Martí. Poc més van afegir els historiadors gironins a la biografia del pintor, que suposaven originari de Sort. Mig any després, Rosa Maria Cases publicava a Editorial Andorra una monografia que insistia en la nova identitat del Mestre d'Ansalonga i que incloïa una completa exegesi del corpus andorrà d'Herèdia i una fascinant hipòtesi que el vinculava amb el taller sevillà de Francisco de Zurbarán, un dels noms clau del barroc espanyol. Els professors gironins van desacreditar la proposta titllant-la de "construcció literària sense cap ni peus". Una idea repetida en un extens article publicat al maig a la revista Ex-libris Casa Bauró.

QÜESTIÓ DE DIGNITAT Fins aquí, els necessaris antecedents. Ahir mateix, Cases contestava les acusacions dels investigadors catalans i reivindicava el seu paper en la identificació definitiva del Mestre d'Ansalonga com a Jeronimus d'Herèdia. L'autora qualifica com a "malicioses i inacceptables" les conclusions de l'article --"Després de seguir les novetats que periòdicament havia anat avançant la premsa andorrana, aprofita moltes de les conclusions de l'estudi sense citar-lo mai", disparen els autors-- i repassa la gestació d'Un pintor incert, que al maig del 2009 ja es trobava "a la part final de disseny i maquetació, i a punt d'entrar a la impremta". Cases acaba exigint que se li reconeixi el que "a dreta llei i molt orgullosament em correspon": "La plena identificació de Jeronimus de Herèdia com a autor de les pintures de set retaules escampats en esglésies d'arreu d'Andorra i de diverses obres soltes".

[email protected]



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT