PUBLICITAT

Una muntanya «més sexy»

  • Potenciar la sostenibilitat, el termalisme o els accessos, apostes per augmentar l'afluència
  • Camp assegura que el turisme estival encara pot créixer sense posar en risc el medi ambient
CLARA GARNICA / REDACCIÓ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Nydegger exposa la seva experiència de turisme estival a Suïssa, sota la mirada de Blanch i Berthier, ahir durant el Congrés Foto: ÀLEX LARA

Cal trobar fórmules per desestacionalitzar el turisme. En aquest punt hi ha total consens, tant per part dels actors polítics i turístics del país, com per part d'experts del sector provinents d'arreu del món, portats a Andorra en el marc del 8è Congrés de Neu i de Muntanya que se celebra al Centre de Congressos d'Andorra la Vella fins avui a la tarda. Però la fórmula màgica, de moment no l'ha trobada ningú. Hi ha diverses apostes, plantejades ahir, però que tot just comencen a aplicar-se i, per tant, encara no se'n poden concretar definitivament els fruits. Cal, van apuntar tots, una bona estratègia de màrqueting i de comunicació, que no sigui «una còpia barata de la campanya que es fa a l'hivern», va manifestar durant la seva ponència Jean Berthier, delegat d'Atout France. I fer-la més atractiva, perquè la muntanya a l'estiu «no és sexy», «hem d'aconseguir una muntanya menys brusca, més femenina», va assegurar Martin Nydegger, del Consell Executiu de Turisme de Suïssa.

Nydegger va exposar ahir amb xifres, igual que Berthier, com els darrers anys no ha deixat de caure l'afluència de turistes a l'estiu. I va plantejar l'estratègia que estan seguint per recuperar-se. «La muntanya és monotemàtica, és predictible», exposen més de 10.000 enquestats a Suïssa. A partir d'aquí es van posar mans a l'obra, per intentar canviar la imatge de l'oferta turística a l'estiu, tot fent perdre al client urbanita «la por» en certs aspectes com la dificultat dels accessos o l'esforç que haurà de fer en certes activitats. Al parer de Berthier, el que cal potenciar és, sobretot, el benestar i les estacions termals, el turisme sostenible, l'accessibilitat i les arrels del territori per tal de donar-li valor. A més d'encarar l'oferta hotelera al concepte estival (més terrasses, millors espais a l'aire lliure), i fer atractives i accessibles econòmicament parlant les activitats proposades, per tal de generar una experiència única en el client.

Són aquests aspectes dels ponents que va voler destacar el moderador Conrad Blanch, afegint també que la gent busca «autenticitat, tenir una experiència més rica i una personalització de la seva estada».

L'equilibri turisme-medi ambient / Tots els destins turístics de muntanya volen augmentar les xifres de visitants. Però durant el Congrés es va parlar de la importància de trobar un equilibri amb el medi ambient i la sostenibilitat. En aquest sentit, el ministre de Turisme i Medi Ambient, Francesc Camp, va voler deixar clar que Andorra «encara pot rebre més turisme a la muntanya a l'estiu». El ministre va afegir que si «es va a més, segurament s'arribarà a un moment en què no es podrà créixer més». Ara per ara, però, encara s'està molt lluny d'aquest extrem, va insistir Camp.

Per la seva part, el director executiu de l'Organització Mundial del Turisme (coorganitzadora del Congrés juntament amb el Govern andorrà i els set comuns), Márcio Favilla, va assegurar que la qüestió de la sostenibilitat en destins turístics de muntanya «és un repte importantíssim, ja que el turisme no ha de suposar una pèrdua de qualitat de l'entorn natural, ni de la sostenibilitat natural ni cultural dels destins». Favilla va exposar durant la seva presentació que el turisme «està per afegir i per generar riquesa a les destinacions turístiques i a les seves comunitats locals», però no per danyar el seu entorn, ja que això seria contraproduent per al mateix turisme.

Per tot l'exposat, una bona campanya de comunicació serà clau, van concloure tots els ponents. «L'esquí es promociona sol», cal potenciar l'estiu, va plantejar Berthier. També Camp va referir-se a aquest aspecte: «l'oferta d'estiu és molt més atomitzada» i costa més que a l'hivern, en què la majoria de turistes van a les muntanyes pel mateix motiu: l'esquí.

Martí aposta pel turisme de salut / A la inauguració del certamen a primera hora del matí, el cap de Govern, Toni Martí, va compartir l'aposta de Berthier pel turisme de benestar. «Sabem que el nostre turista té un gran potencial en el mon del wellness i la salut», i és per això que ara el principal esforç del Principat en matèria de desestacionalització turística ha d'anar per aquí. En aquest sentit, Martí va considerar que el turista «ve per les compres, el termalisme o la muntanya, però també ha de tenir accés a tractaments de salut o activitats d'oci més diversificades». Finalment, també va apostar per incidir en el turisme de congressos i estades formatives, va informar l'ANA.

En aquesta mateixa conferència inaugural, la cònsol d'Andorra la Vella, Rosa Ferrer, va fer èmfasi en el fet que la desestacionalització és el gran repte turístic. La mandatària va remarcar que la relació amb la muntanya ha canviat, i s'ha passat de veure-la com un lloc on fer-hi excursions a considerar-la un atractiu esportiu de primer nivell, amb el desenvolupament d'activitats com la BTT o les curses d'ultrafons. En aquest sentit, Ferrer va destacar que cal potenciar aquesta oferta per atreure turisme, però que també «s'ha de vetllar pel públic familiar, perquè trobi senders en bon estat i ben senyalitzats».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT