PUBLICITAT

Amor incondicional rus

  • El turista «exigent que tirava els diners» ha estat substituït per un d'obert i interessat en el país
  • El ?shopping' passa a un segon terme: ara el motiu principal és l'esquí, i repeteixen
CLARA GARNICA
ENCAMP

Periodic
Un grup d'esquiadors russos apunt per pujar al Funicamp, dijous Foto: ÀLEX LARA

Arriben els russos. Disposats a gastar, a exigir i a beure sense parar. I de retruc, a esquiar. Aquesta és la imatge prototípica que s'ha format del turista rus, un client en constant auge i que ha viscut un creixement més que exponencial la darrera dècada. El client que arriba per salvar la delicada situació del país, justifiquen alguns. En part sí, perquè cada vegada són més i perquè se'n van «enamorats d'Andorra». I repeteixen. Però ja no són els d'abans. Ara l'esquí ja no és el complement, ara és el motiu principal. I l'interès per descobrir particularitats culturals del país comença a superar la predilecció per les compres.

És a dir, els russos segueixen sent una peça clau pel sector turístic, però més per un tema de quantitat que per volum de despesa individual. A dia d'avui el nombre de turistes procedents del país asiàtic ja ha superat en número els de l'any passat. I encara queden unes setmanes de temporada d'hivern.

A la pregunta de què destacaríeu d'Andorra, la gran majoria dels enquestats (un matí, a peu del Funicamp) ho tenen clar: les pistes d'esquí. Kiril és la tercera vegada que opta per venir a esquiar a Andorra, «m'encanten les pistes, estan molt ben preparades», assegura. El mateix parer d'un parell d'amigues, la Maria i l'Olga, que en destaquen «el manteniment» i la «qualitat, que es pot comparar amb les pistes de Finlàndia».

I posats a comparar, els turistes russos que fan estada a Andorra prefereixen les pistes d'aquí a les de Suïssa o França, bàsicament «perquè, tot i que el forfet costa més o menys el mateix, el viatge i l'estada són més barates», plateja Sergey, de 62 anys. Una altra mostra que el turista rus es mira més l'economia que no pas abans

«Compraven servei 24 hores» /En aquest sentit, Jordi Leszczynsky ho té clar. Treballa a l'agència Niu viatges i ha viscut «la invasió russa al Principat» dels darrers dos decennis. Va començar a treballar a Andorra el 1997, i llavors el perfil era el d'una persona «exigent, amb molts diners i que pensava que pagant ho podia tenir tot. Volien 24 hores de servei i tiraven els diners», planteja. Però la cosa ha canviat. «Ara són més oberts, s'interessen per conèixer el país», i ho demostren aspectes com que cada vegada s'omplen més les excursions per conèixer el romànic andorrà o les sortides per descobrir la gastronomia autòctona, explica Leszczynsky.

Un posicionament que corrobora la guia de Danko Travel i monitora d'esquí, Anastasia. «Avui en dia vénen per l'esquí, i després pel centre termolúdic de Caldea. Després ja vénen les compres i les excursions.

El shopping passa per tant a un segon pla, i en conseqüència també es redueix el pressupost destinat. Aquest se situa entre els 400 i els 500 euros per persona. La Irina, que ha vingut amb la seva parella i la seva filla, la Sofia, explica que elles gastaran 1.000 euros entre els tres, mentre que l'Olga i la Maria calculen que uns 450 euros, que destinaran sobretot a roba i material esportiu. La Xenia i la Katia s'han reservat uns 400 euros, per a moda i calçats. Pel que fa al sector masculí, asseguren que no estan interessats en comprar i que, com a molt, «algun souvenir per a la família», explica el Sergey.

El sector esportiu i la moda, junt amb el de les joies i l'electrònica, són els que més criden l'atenció del què ofereix Andorra als turistes russos. Junt amb l'alcohol. El tabac no, ja que és més barat al seu país.

Enamorats d'andorra / La gran majoria dels entrevistats reconeixen que desconeixien que existia Andorra fins que algú els en va parlar, i van decidir descobrir-la. En aquest sentit funciona molt bé el boca a boca. «Els amics ens en van fer molt bona propaganda», explica la Irina. «El meu amic va venir fa dos hiverns i m'ho va recomanar», diu la Maria. En el cas de la Xenia, treballa a una agència de viatges i va descobrir el Principat a la Fira de Moscou.

Va ser una gran troballa, assegura, «estem enamorades d'Andorra i repetirem», diu acompanyada de la seva amiga Katia. També repetirà (i ja seria la quarta vegada), el Kiril, i l'Olga i la Maria, «pel bon temps i perquè les persones són molt obertes».

Per acabar, també hi ha peròs en l'estada al Principat. Tot i que no depenen tant d'Andorra. Per una banda, el viatge en autobús Barcelona-Andorra, que es fa molt més llarg que tot el trajecte aeri, assegura la Katia. I per altra, l'espera per obtenir el transfer a l'aeroport del Prat, que es pot allargar entre quatre i cinc hores.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT