PUBLICITAT

Els hotelers volen la titularitat del permís de treball temporer

  • La mesura evitaria la rotació constant i que el treballador contractat salti d'un sector a un altre
  • Els establiments consideren que el termini d'un mes per consolidar les plantilles és insuficient
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Turistes entrant i sortint d'un hotel cèntric de la capital, el gener passat. Foto: ÀLEX LARA

El director de la Unió Hotelera (UHA), Òscar Julián, va reiterar ahir que el permís de treball del temporer hauria de ser de titularitat de l'empresa que el contracta per evitar la rotació constant en el sector i que els treballadors vagin d'un sector a un altre, cosa que «perjudica el sector d'activitat per al qual ha estat contractat inicialment». I va afegir que «el permís de treball és de titularitat personal, si el treballador al cap d'uns quants dies de treballar no torna, l'empresari ha de demanar un altre permís o el perd». Per això va argumentar que «hauria de ser al revés, la titularitat hauria de ser de l'establiment que ha pagat el permís i que necessita el treballador». I avançant-se a la crítica que la reivindicació pot aixecar, va afegir que «sovint ens han dit negrers per demanar que el permís sigui de titularitat de l'empresa, però si un establiment té 10 autoritzacions i no les esgota també les podrà oferir a una altre hoteler o restaurador que les necessiti, mentre que si un establiment no té quota o l'esgota no podrà treballar».

Per a Julián és evident que la mesura «permetria evitar la rotació tan elevada que hi ha actualment i que un treballador contractat per un sector d'activitat pogués acabar en un altre, de l'hoteleria al comerç, per exemple». I reitera que «els treballadors contractats per un sector no haurien de poder treballar en un altre sector aliè».

Termini d'un mes / Si és cert que des de l'any passat els empresaris tenen un mes per poder recuperar la quota si un temporer acabat de contractar marxa abans d'exhaurir aquest termini, la mesura es revela encara insuficient en opinió de molts hotelers. Julián va matisar que «el servei d'Immigració ha anat resolent els problemes que s'han presentat als empresaris sempre que ha pogut», però va afegir amb contundència que «no s'arriba al fons del problema, que seria el que comentava abans que la titularitat del permís de treball fos de l'empresa». Per donar més pes a aquest posicionament, Julián va reiterar que «seria interessant tenir dades sobre el volum de persones que ha calgut contractar dues vegades perquè han fallat i en quina proporció la rotació ha fet ampliar la quota».

Massa mobilitat / Julián va reiterar que «tant a l'hoteleria com a la restauració hi ha molta mobilitat». I va insistir en què «una gran majoria d'associats pensa que la mesura de donar el termini d'un mes a l'empresari es queda curta perquè consolidar les plantilles costa, hi sol haver-hi molta mobilitat fins al tercer mes de contracte». I va insistir en què «no s'arriba al fons de la qüestió perquè sovint l'hoteler o el restaurador que necessita contractar 25 o 30 persones per assegurar la temporada, quan arriba a la meitat del període contractual, ja ha perdut la meitat dels treballadors».

El director de la UHA va defensar que «caldria prendre alguna mesura perquè quan hi ha tanta rotació alguna cosa falla, no pot ser que un treballador passi per quatre empreses diferents en un mes i mig». Per acabar d'enterbolir l'horitzó del sector, les opinions dels empresaris del sector no coincideixen en quant a les mesures que caldria prendre per evitar pispar-se el personal els uns als altres. Així, si uns defensen que la quota ha de ser de l'empresari, altres volen que sigui del treballador però amb certes condicions. Julián va recordar que a banda de perdre el treballador, «l'empresari que l'ha sol·licitat i li ha pagat el permís de treball, pateix un greuge comparatiu, quan el treballador se'n va a treballar a una altra empresa que ni tan sols ha demanat quota». A més, també va apuntar que «tot i que no poden canviar de sector, el sector de turisme, que també inclou l'hoteleria i la restauració, és molt ampli», per explicar una vegada més, la rotació dels treballadors del sector, «sobretot» –va afegir– «en localitats com ara el Pas de la Casa, on la demanda és recurrent i és notori que pocs treballadors del país estan en situació de poder-s'hi desplaçar cada dia».

Per això, va defensar una quota de temporada que «en situacions com la del Pas de la Casa, permetés als empresaris recuperar les baixes». Amb tot va ser benèvol amb el mercat laboral nacional: «És evident que l'empresari d'Andorra és el primer interessat en crear riquesa al país i per això, si els candidats tenen la mateixa qualificació sempre preferirà contractar algú d'aquí». El director de la UHA va reiterar que «davant dos perfils similars, l'empresari prefereix el treballador local», tot i defensant que «també és de sentit comú, qualsevol empresari procura contractar el perfil idoni i que la contractació, en quant a tràmits, tingui la menor repercussió econòmica possible». Però també va matisar que «no arribem a cobrir la demanda ni amb temporers ni amb treballadors locals per això deduïm que si hi ha gent a Andorra sense treball és perquè no té ganes de treballar en aquest sector».

Més ocupació, més problemes / El diretor de la UHA va atribuir els problemes per cobrir els llocs de treball a l'augment de l'ocupació que «vam preveure i que no s'ha tingut en compte». I va afegir que «aquest any el sector preveia un increment de l'ocupació del 5% per a la temporada d'hivern», i va assegurar que «ja els mesos de desembre i gener han estat millors que en les temporades anteriors». A més, va anunciar que «els resultats de gener se situen 10 punts per sobre dels del mateix mes de l'any passat amb una ocupació del 76,5% en lloc del 66,6%». I afegeix que «aquest febrer hem tingut una bona ocupació els dos últims caps de setmana i tenim molt bones expectatives de cara a la setmana de Carnaval». La millor ocupació del sector no facilita les coses als hotelers que ja han exhaurit amb escreix la quota de contractació de temporers.

Julián va dir que es tracta d'una situació que ja havien predit. «Les previsions de millora d'aquest any es basaven en la qualitat de la neu i el bon començament i final de la temporada anterior perquè el flashback del turista és que s'ho ha passat bé i que hi havia neu». Aquesta percepció «en la que confiem i no falla» també es basa en els resultats de la temporada anterior perquè «el desembre de l'any passat també va ser millor que el del 2012, amb un increment de l'ocupació del 6%». Si les previsions del sector es confirmen també és perquè «els mercats de llarg recorregut s'avancen molt a la temporada de neu per això és tan important la impressió que s'emporten els turistes d'un any a una altre, i a més, aquest any no esperem que l'accés amb França estigui tancat gaires dies més», va concloure. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT