PUBLICITAT

Horaris del 'Proper bus' via SMS

  • Un missatge al 124 amb la paraula BUS + espai+ nº de parada i l'usuari rebrà els temps i la distància del proper servei
  • De moment el dispositiu funciona al Bus Exprés però l'objectiu és estendre'l en breu al transport nocturn
L. F .M
ESCALDES -ENGORDANY

Periodic
Fent les proves del nou servei de la Cooperativa Interurbana i Andorra Telecom per conèixer el temps d'espera del bus, ahir Foto: ÀLEX LARA

La desinformació a les parades d'autobús del Principat és una queixa habitual dels usuaris, tant dels andorrans com dels turistes. La gestió de les parades d'autobús és cosa del Govern i dels comuns, una gestió en la qual els hi «costa» posar-se d'acord. Per aquest motiu, des de la Cooperativa Interurbana han decidit tirar pel dret i, amb la col·laboració del departament de projectes d'Andorra Telecom, han implantat un sistema que permet a l'usuari saber el temps d'espera per al proper bus. A través d'un missatge s'informa de la distància i quan temps trigarà a arribar el bus a una determinada parada; l'usuari ha d'enviar un SMS al número 124 (amb la paraula BUS, un espai, i el número de la parada). Pocs segons després rep la resposta.

De moment,tal i com va explicar el director de màrqueting d'Andorra Telecom, Carles Casadevall, aquest servei anomenat Proper bus només l'ofereix la línia regular del Bus Exprés. Tanmateix, l'objectiu és estendre'l al transport nocturn, que, tal i com va matisar el president de la Cooperativa, Gabriel Dallarès, és on el servei tindrà més utilitat, ja que la freqüència dels busos nocturns és mot més reduïda, «entre una hora o hora i mitja».

Andorra Telecom ha creat la tecnologia per aquest projecte, el software i els sensors per als vehicles, , amb un sistema per calcular la distància a la qual es troba el vehicle de la parada i el que trigarà en arribar-hi tenint en compte la velocitat mitjana. De moment, el servei no preveu informar d'incidents a la via ni retards; Dallarés va precisar que amb la informació de la distància l'usuari pot saber si el vehicle està gaire lluny.

Cost i deStinatari / El destinatari és l'usuari del país, ja que s'ha d'estar abonat a Andorra Telecom per enviar i rebre l' SMS. Està previst que el servei sigui gratuït els primers sis mesos que durarà la prova pilot, però l'objectiu, segons va subratllar Casadevall, és que el servei «sigui sostenible», i el més provable és que quan s'acabi el període de prova s'hagin de pagar els missatges, per tal de sufragar el cost dels sistemes d'informació. El preu podria ser el des missatges de text normals, és a dir, 12 cèntims.

Per saber el número de la parada de Bus Exprés, la Cooperativa repartirà uns díptics amb els números de parada. El proper pas (després d'establir el servei per al bus nocturn) és poder fer la consulta a través del web de la Cooperativa Interurbana, on sortiran també les parades i el número corresponent.

‘El meu trajecte'/ Dallarés va explicar ahir que els servei d'SMS per conèixer el temps d'espera és un servei que complementa el de El meu trajecte, que la Cooperativa Interurbana va posar en funcionament fa cinc mesos al seu web. A través d'aquest servei, l'usuari pot saber quin circuit, a quina parada ha d'anar i si ha de fer algun transbord per arribar a la seva destinació.

El president ho va explicar ahir en referència a les accions que s'estan duent a terme per tal d'informar als visitants que volen utilitzar el transport públic. El servei complementari del Proper bus, però, no està destinat als turistes, ja que amb el roaming els hi acabaria sortint més cara la consulta per SMS que el propi bitllet. En canvi, aquest servei es fa a través de la web , al qual es pot accedir des dels punts Andorra Wifi.

Andorra Telecom va defensar que el cost de la iniciativa dels SMS és més sostenible que posar pantalles i subministraments elèctrics a les paredes, com també és més sostenible fer-ho a través del web. Afirmació que planteja un problema principal, que és l'accés a Internet dels usuaris, que en el cas dels visitants només és en les zones d'Andorra Wifi. De moment tampoc s'ha parlat d'aplicacions mòbil per fer les consultes.

EL PREU DEL BITLLET / El president de la Cooperativa va tornar a recordar ahir que el sector del transport està tributant un IGI del 4'5%, cosa que ha provocat un increment inevitable dels preus. Tot i així, Dallarés va assegurar que si una persona es gasta més d'uns 70 euros en transport públic es deu a que no està escollint bé la seva tarifa. «Hem creat diferents tarifes per cobrir les necessitats dels nostres usuaris», i va recordar que hi ha diversos abonaments en els quals el preu del bitllet senzill es redueix. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT