PUBLICITAT

Lideratge femení... per a homes?

Per Núria Prenafeta
Sòcia directora de NEXT Human Engineering.
www.next-he.com
[email protected]

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

Ser emprenedor avui és un exotisme que no s'aprèn enlloc: crear del no res algun servei o producte és una aventura d'algú que vol anar a contra-corrent. Només el 10% dels empresaris tenen formació universitària. No és estrany: a les escoles i universitats no es transmet cultura emprenedora, ni s'ensenya a desenvolupar la creativitat o la seguretat personal. A més, el 90% tampoc sobreviuran més enllà dels cinc anys de vida. Segons alguns experts, perquè no hauran desenvolupat un estil eficient de lideratge empresarial que els permeti crear xarxes de relacions eficaces.

Segons dades recollides a Espanya, més del 65% dels estudiants universitaris aspiren a ser funcionaris, i només el 12,4% volen crear el seu propi negoci. De fet, a l'ESO (als 15 anys), més del 92% no saben què vol dir ser emprenedor. Als USA, en canvi, més del 73% s'ha plantejat ser empresari. Desconec si a Andorra s'han recollit dades en aquest sentit, però em sembla que estem avui molt més a prop de la tendència del nostre país veí. Per acabar-ho d'arrodonir, una altra dada: el 2009 l'activitat emprenedora va caure un 27,1%.

A més d'aquest entorn d'escassíssima cultura empresarial hi ha els canvis de mercats, que han provocat que els antics estils d'organització jeràrquics de les empreses hagin deixat de ser eficients: ser autoritari i coercitiu ja no dóna els resultats del passat. És la nova economia, que imposa les regles, que ha dut a donar-se compte que si els canvis són tan accelerats i a vegades imprevisibles, les empreses cada cop més han d'invertir en més béns intangibles basats en coneixement. El que crea riquesa és el capital humà, en definitiva.

En aquest nou escenari, el lideratge femení s'està imposant com un estil que dóna millors resultats empresarials. Segons J. C. Cubeiro, gerent d'Ideo Business, les empreses dirigides per dones són un 40% més rentables. Avui ja no parlem de dones que manen amb més mà dura que un home per no semblar massa toves, sinó dones que han aportat al lideratge un estil eficaç basat en ser persones flexibles, amigables, obertes, que deixen espai perquè els altres opinin. I, el més important, que estableixen relacions sòlides que ajuden a crear un clima per al progrés de l'organització i de les persones que en formen part.

Les escoles de negocis més prestigioses ho saben, i algunes inclouen formació en lideratge per als futurs dirigents empresarials i emprenedors. Saben que un mal estil de direcció empresarial pot portar el millor projecte al fracàs més estrepitós.

El lideratge femení no és exclusiu de les dones, tot i que es deriva del seu talent per relacionar-se i de la seva adaptabilitat a haver de compaginar diverses realitats simultànies. La intel·ligència emocional és l'aspecte clau de l'èxit d'aquest lideratge, més desenvolupat de manera natural en les dones. Aquesta intel·ligència, que és la que permet establir relacions productives amb col·laboradors, treballadors, clients, etc. és una habilitat més pròpia del món femení, que els homes també són capaços de desenvolupar. I que els emprenedors han de necessàriament d'adoptar si volen tenir més probabilitats de sortir-se'n.

L'home, de manera natural, tendeix més a resoldre els conflictes a través de la lluita. És el poder basat en la força. Les dones prefereixen resoldre les diferències en diàlegs. El lideratge entès com a capacitat comunicativa: convèncer té més poder que imposar. Les investigacions demostren que les persones que transmeten una gran confiança en elles mateixes i en els altres són les que aconsegueixen uns millors resultats per marcar la pauta, fer equip i infondre energia. Posseeixen qualitats no freqüents en l'estil de direcció masculí; manen i gestionen, però també cohesionen, demanen suggeriments, orienten, fomenten la capacitació i són exemple de bones pràctiques laborals.

En definitiva, el lideratge femení, que pot ser adoptat per a homes i dones, s'està imposant com a estil de direcció exitosa que està obtenint bons resultats de negoci. Tom Peters, autor de En busca de la exce?lència recomana als homes adoptar aquest estil com a mecanisme per atansar-se a l'èxit empresarial. Així que, tot nou emprenedor que es vulgui llençar a l'apassionant aventura de crear un negoci, farà bé de començar per l'autocreació del propi estil de lideratge… en femení. 



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT