PUBLICITAT

La construcció fa més de mig any que creix i preveu seguir fent-ho al 2014

  • Per primera vegada després de sis anys està augmentant el nombre de treballadors al sector
  • Filloy pronostica que l'any vinent se superarà de nou la barrera dels 3.000 assalariats
CLARA GARNICA
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Obrers treballant en una construcció Foto: TONY LARA

Els treballadors del sector de la construcció estan, des de la setmana passada, de vacances de Nadal. I sembla que aquest any han marxat una mica més tranquils que com ho venien fent els anys anteriors. El sector està creixent per primer cop ens sis anys en nombre de treballadors. És a dir, els pronòstics més pessimistes fets per l'ACODA a principi d'any no es compliran, tot al contrari. S'ha frenat la davallada, fet que permet afrontar el 2014 amb optimisme i amb previsions de créixer.

De gener a agost, és a dir, durant sis mesos, «s'han generat 77 nous llocs de treball» a la construcció, tal i com va informar el gerent de l'ACODA, Víctor Filloy. I a partir de llavors s'ha seguit creixent, un fet que feia «sis anys que no passava». Segons els càlculs de l'Associació de Contractistes d'Obra, des de l'any 2007, quan va començar la davallada pronunciada, s'ha perdut una mitjana d'un lloc de treball al dia, passant dels 6.800 treballadors de llavors als 2.900 actuals. És a dir, si s'hagués seguit amb aquesta tendència al 2013 fins al juny s'haurien perdut 360 llocs de treball, cosa que l'ACODA es felicita que no hagi passat.

Veient aquest fre a la davallada i els primers indicis de progressió positiva el 2014 es presenta amb bones expectatives. Segons va pronosticar Filloy, es tornarà a superar la barrera dels 3.000 llocs de treball. «Augmentarem de manera sostinguda. Els nivells anteriors no els tindrem mai, però tampoc els volem», va exposar Filloy.

la rehabilitació d'edificis, clau / La millora de les perspectives al sector ve motivada per tres aspectes, al parer de l'ACODA. Per una banda, perquè s'ha tocat fons i el volum de treballadors actuals és «el que necessita la construcció», va plantejar Filloy. Per altra banda, per l'esforç fet en obra pública: el pressupost ja va créixer al 2013 i augmentarà encara més al 2014, passant dels 30 milions als 46,8 milions previstos per l'any vinent.

Però el que més ha contribuït a aquesta recuperació és l'aposta pel foment de la rehabilitació d'edificis i el pla Renova. Una mesura que va iniciar l'anterior Govern socialdemòcrata, que ara comença a agafar confiança i «a donar els seus fruits». Ho demostra el fet que aquest 2013 estiguessin pressupostats 400.000 euros en ajudes per a la rehabilitació d'edificis, que es van exhaurir al setembre. De la mateixa manera, el Govern n'ha pronosticat un milió, que l'ACODA assegura que s'exhaurirà a l'estiu perquè «el ritme de demanda és elevat». Caldrà, per tant, ampliar-ne la partida.

Segons va exposar el gerent de l'ACODA, «l'obra pública dóna feina, però a unes empreses contades. En canvi la rehabilitació mou un volum de feina més gran: arquitectes, serrallers, pintors, fusters, etc..»

La necessitat de rehabilitar els edificis està cada vegada més consolidada entre els propietaris. Sobretot pel tema de l'energia, «perquè la calefacció, el gasoil és car». Des de l'ACODA alerten que hi ha edificis antics, construïts als anys 80 i sobretot a Andorra la Vella i Escaldes, que estan «perdent calories per tot arreu».

Per tot, les ajudes del pla Renova es destinen sobretot a la rehabilitació de façanes. «Fer una bona façana és com comprar-se un bon abric», va plantejar Filloy, que va recordar que el carburant està pujant. «Andorra consumeix 57 milions de litres de gasoil l'any. Això són 57 milions d'euros que es cremen. Si et fan un bon aïllament cremes menys bitllets» va assegurar, exposant a més que els propietaris «han d'entendre que han d'invertir en el seu patrimoni» i que rehabilitar els immobles «no és tirar els diners». Si no s'espavilen, «els marxaran els llogaters», va concloure.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT