PUBLICITAT

La crisi dispara l'intrusisme en el sector dels apartaments turístics

  • Els infractors queden en l'anonimat que ofereix internet i això fa molt difícil demostrar les denúncies
E.O.G.
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una turista travessa l'avinguda Carlemany en una imatge d'arxiu Foto: ONA MORANTE

Que el sector del lloguer d'apartaments turístics pateixi intrusisme ni és una novetat, ni sorprèn. Com tampoc ho fa el fet que es constati que la crisi n'hagi disparat els índex. Fins i tot la presidenta de l'Associació d'Empreses d'Allotjament Turístic (AEAT), Valérie Lackner, ho arriba a entendre, encara que no ho pot acceptar. Explica que són nombrosos els propietaris que posen els seus pisos en lloguer directament i per dies, «es pensen que és molt fàcil», per treure'n un rendiment, perquè necessiten fer front a la hipoteca. Però la pràctica no és tan fàcil com la teoria, i a més «està prohibit» fer-ho d'aquesta manera sense els permisos corresponents. I no és gens fàcil demostrar aquest intrusisme.

Lackner afirma que «estem patint intrusisme», i aquest «és encara pitjor que abans de la crisi». L'AEAT té constància de «blocs sencers» que estan al mercat de lloguer per dies a través de diferents llocs web. «No s'havia vist mai», comenta la presidenta de l'AEAT, que afegeix que «la gent es vol treure de sobre els apartaments», gairebé al preu que sigui.

Evidentment, aquesta situació s'ha denunciat davant el departament de Comerç, però «és complicat» demostrar-ho perquè «qualsevol pot posar un anunci» a la xarxa i crear un correu electrònic específic per l'anunci sense identificar-se. Per tant, és molt difícil d'identificar l'infractor i es pot dir que «no s'hi pot fer res». Molts cops els clients paguen des de l'estranger a l'avança per la seva estada, i els diners poden quedar-se directament a un compte també estranger.

Aquesta situació representa un greuge, no només per als empresaris del sector, sinó també pel propi Estat, doncs en els lloguers que queden entre particulars i per dies, ni els turistes ni els propietaris paguen les corresponents taxes. Però Lackner, a més de denunciar aquesta qüestió, apunta que dedicar-se al lloguer d'apartaments per dies tampoc és fàcil. S'han d'oferir uns serveis: s'ha d'entregar la clau, s'ha de netejar el pis, si hi ha algun problema durant l'estada del client s'ha de solucionar, etcètera. I això no sempre passa i deriva en una mala experiència per al turista, que s'ho pensarà dues vegades més la propera vegada que vulgui visitar Andorra.

És per tot això que des de l'AEAT han engegat una campanya informativa, dirigida tant als visitants com als propietaris, informant dels avantatges que aporta l'associació. Per als primers, la seguretat que tot anirà bé, que hi ha un servei d'atenció per solucionar els imprevistos que puguin sortir a l'apartament. Per al propietari, pagant una quota poden posar el seu apartament al mercat de lloguer beneficiant-se dels serveis que ofereix l'AEAT, i fer-ho en tota regla.

CANVIS DE TENDÈNCIA A MITGES / Més enllà dels problemes que suposen l'intrusisme, el sector, poc o molt ha anat millorant la seva situació. Si la temporada d'hivern 2011-2012 va ser dolenta, la passada va ser «bastant estable», i l'actual pinta «molt bé», explica Lackner. Això sí, si no és amb contracte amb touroperadors russos i britànics, no es tenen reserves per a més de sis nits. I de totes maneres, el més estès és la reserva per a dues nits. L'exemple més il·lustrador es va tenir el passat pont de la Puríssima. Per al mercat espanyol era un bon pont, de tres dies –els festius eren divendres, dissabte i diumenge. Segons la presidenta de l'AEAT, el normal hagués estat fer la reserva des del dijous a la nit fins diumenge al matí. Però es van trobar que els clients arribaven el divendres a primera hora, «per estalviar-se una nit». Anys enrere, els turistes arribaven la nit anterior.

En aquest punt s'ha d'afegir que l'anomenada «guerra de preus», que també afecta els allotjaments turístics, no ajuda a acabar de revifar l'economia d'aquest sector. La presidenta de l'AEAT reconeix que ni tan sols dins l'associació hi ha acord en aquesta qüestió, encara que s'entengui que establir un calendari de temporades amb uns preus màxims i mínims per a cadascuna d'elles aniria molt bé. Però «la solució no és fàcil», i si no s'estableix per llei aquest calendari, el sector no arribarà a un acord, doncs l'empresari mirarà de «cobrir costos», encara que per fer això hagi de baixar molt el preu de l'apartament.

Per contra, el que Lackner diu que no afectarà negativament al sector és la instauració de la categoria de turisme rural. La presidenta de l'AEAT explica que aquesta és una oferta completament diferent a la de l'associació, i que el potencial client busca una experiència també diferent de la que ofereix l'entitat. I és més, afirma que el turisme rural és «positiu, perquè complementarà» l'oferta turística del país i donarà resposta a un determinat segment del mercat.

LES NOVES POLÍTIQUES DE TURISME / En relació a les noves polítiques de promoció que està portant a terme Andorra Turisme, Lackner no té clar que tinguin un efecte sobre el sector dels allotjaments turístics. Per una part, sí que reconeix que pel pont de la Puríssima al Pas de la Casa van tenir «molt turista de proximitat», del cantó espanyol, cosa que abans no passava.

Per una altra part, els allotjaments turístics de moment no han notat que els esdeveniments tinguin repercussió. Pel trofeu Andros no hi havia reserves als apartaments. L'espectacle del Cirque du Soleil tampoc va tenir incidència al sector, doncs els qui venien atrets per Scalada venien com a molt per una nit, i els allotjaments turístics no poden llogar-se per menys de dues nits, i per tant des de l'AEAT no es podien oferir paquets incloent l'entrada per al Cirque du Soleil.

De tota manera, Lakner no critica aquestes polítiques i pensa que s'ha de deixar passar una mica el temps perquè aquests esdeveniments poden haver suposat un «primer contacte» dels visitants amb el país, i cal esperar que ara vulguin repetir.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT