PUBLICITAT

Massa hores davant l'iPad

  • La tauleta arracona els llibres més del previst inicialment i carrega de feina el professorat
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Els mestres reunits ahir al vespre en l'assemblea del Sindicat de l'Ensenyament Públic (SEP) a la sala d'actes del Comú d'Escaldes-Engordany Foto: ÀLEX LARA

Són tres mesos ja els que han passat des de l'arribada de les tauletes iPad a les escoles de segona ensenyança andorranes, en el marc del nou Pla Estratègic per a la Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea). En general, tant entre el professorat com entre les famílies afectades, la valoració és positiva, malgrat que hi ha alguns aspectes que consideren que s'han de millorar i que ja han tramès al Ministeri d'Educació per tal que hi posi fil a l'agulla. Pel que fa a les famílies, i a través de l'Associació de Pares d'Alumnes de l'Escola Andorrana (Apaea), la principal inquietud manifestada és l'excessiu còmput d'hores que els joves «passen endollats» davant la tauleta d'Apple, sumant les del centre i les que dediquen un cop fora de l'horari escolar. I pel que fa als professors, asseguren que la mesura els ha carregat de feina sobretot per la necessitat de formar-se per aprendre a dominar l'aparell.

En relació als pares, es mostren preocupats sobretot perquè el temps que es passen davant la tauleta va en detriment dels llibres de text. «Des d'Educació ens havien assegurat que els llibres no desapareixerien tant», va manifestar la vicepresidenta de l'Apaea, Laura Vallribera, que també va fer autocrítica, tenint en compte que les famílies «també han de reeducar-se i posar horaris als seus fills». El professorat també considera que cal intentar buscar més equilibri entre la tauleta i els llibres convencionals que el que s'ha donat aquests tres primers mesos de curs escolar.

Accés a les xarxes socials / Una altra de les queixes exposades per les famílies dels centres de segona ensenyança andorrana és la possibilitat d'accedir a les xarxes socials i descarregar-se aplicacions a través de l'iPad, accions que perjudiquen l'aptitud per a l'estudi dels joves. Des de l'Apaea van assegurar ahir que no és un fet que hagi passat a tots els centres i que en principi aquestes accions estan vetades i controlades. Però hi ha hagut casos aïllats de classes on els alumnes han superat aquestes barreres. Evidentment en aquests casos la preocupació per l'elevat nombre d'hores que aquests joves es passen enganxats a l'iPad encara s'ha intensificat.

Pel que fa a la resta de qüestions relacionades amb l'arribada de les tauletes als centres, i també del Permsea en general, l'Apaea es mostra força contenta. Els iPads que s'han espatllat han estat reparats sense problemes gràcies a les assegurances. Els joves s'han adaptat bé a la nova manera de funcionar, tot i que el que costa més és l'augment de tasques que es fan en grup, va explicar Vallribera. En aquest sentit des de l'associació de pares van celebrar que amb el nou sistema «es retorna a la manera d'ensenyar» dels primers cursos de l'escola andorrana i que gràcies al contacte online «tens més seguiment del nen que abans».

Ara queda pendent el sistema d'avaluació, que es modifica tant en la manera (no hi ha notes estil excel·lent, notable, suficient) com en el canal de transmissió (es fa a través de la plataforma Moodle i de manera unificada a tots els centres). La primera avaluació serà a finals de gener de l'any vinent.

MASSA CÀRREGA DE FEINA / En el cas del professorat implicat en aquesta reforma educativa, ahir a la nit bona part d'ells van assistir a l'assemblea convocada pel Sindicat de l'Ensenyament Públic (SEP), i que va reunir vora un centenar de persones. Durant l'assemblea es van debatre els incidents i problemàtiques que s'han anat trobant al llarg d'aquests 90 primers dies de Permsea. Gran part d'elles estan relacionades amb «manca de temps» i de «coordinació» que implica l'arribada dels iPads, segons va manifestar abans de l'inici de l'assemblea la secretària general del SEP, Eva Choy. Per tot, el professorat té «molta feinada» hi ha cert «estrès» per la feina que suposa entendre tota la nova metodologia. Ja s'han tramès aquestes queixes al ministeri i estan «aportant respostes», segons va assegurar Choy.

Pel que fa als alumnes, l'«acceptació ha estat molt bona i l'aprenentatge està sent molt bo», va informar la secretària general.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT