PUBLICITAT

Andorra 3.0

  • Vuit empreses andorranes han utilitzat la plataforma de teletreball Nubelo per contractar serveis de professionals externs
L. F. M
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Un usuari fent servir una tablet. Foto: EL PERIÒDIC

Les plataformes de teletreball o treball 3.0 fa anys que funcionen als Estats Units i altres països. Aquestes ofereixen els serveis de professionals freelance a empreses a través d'Internet; Google i CocaCola, entre d'altres, externalitzen projectes a través d'Elance i oDesk, dues de les plataformes de treball 3.0 que facturen milions d'euros a l'any. Les noves tecnologies com l'internet de banda ampla, la video conferència , el cloud computing o la missatgeria instantània han millorat la manera com els professionals i les empreses col·laboren i assoleixen el seus objectius.

Per la seva situació geogràfica, les dimensions del país, les quotes de treball i l'oferta limitada, per als empresaris del Principat aquestes plataformes de teletreball representen una porta oberta a professionals de tot el món.

Abans, les empreses depenien exclusivament d'equips presencials, ara poden tenir accés al talent de qualsevol lloc, independenment d'on estiguin ubicades. La desaparició de les fronteres ha permès crear empreses híbrides, amb una part de la plantilla presencial i l'altra virtual, com també la possibilitat de contractar experts en determinades matèries, per el període de temps que es necessiti. Per altra banda, els professionals ja no estan limitats a una àrea geogràfica per accedir a oportunitats de feina, l'únic que es necessita és un portàtil, connexió a Internet i un talent que oferir.

L'objectiu d'aquestes plataformes és doncs facilitar la relació entre treballadors freelance i empreses, en el camp del teletreball. Un exemple d'aquestes plataformes de treball 3.0 és Nubelo, la plataforma pensada concretament pel mercat hispano parlant i que treballa amb sectors com ara la programació, el disseny i els continguts web, les aplicacions mòbils, el software, la traducció o les classes a distància, entre altres.

El funcionament és simple, per exemple, una empresa de disseny web necessita un especialista per fer un treball concret. Només l'ha de buscar a la base de dades, posar-s'hi en contacte i arribar a un acord. El servei és gratuït i la web només cobra una comissió si, finalment, s'arriba a un contracte. L'empresa envia proposta i pressupost, no hi ha filtre per part de Nubelo, però si un sistema de valoració intern. Cada empresa valora el freelance. Si ofereix servei de garantia en el pagament: la empresa fa pagament, Nueblo l'alliber quan finalitza el projecte.

Nou model de relació laboral/Vuit empreses andorranes han utilitzat ja el serveis d'aquesta plataforma de teletreball. Un dels empresaris, Daniel Prieto, va explicar que «teníem la necessitat d'un professional que efectués una feina determinada i ens estava costant molt trobar el perfil adequat a Andorra», a més, «els preus són molt elevats». Buscant per Internet van trobar els serveis d'aquesta empresa de treball 3.0, i, segons l'empresari, l'efectivitat va ser immediata: «vam publicar el projecte a la plataforma i se'ns va oferir moltissima gent».

Segons Prieto, el sistema de treball 3.0 és molt útil per l'empresari, ja que «permet fàcilment cercar el que busques i amb la garantia de professionalitat, ja que tots els freelance volen guanyar punts dins la plataforma». Pel projecte pel qual van fer la demanda, «vam tenir molt bones reaccions i ens van contactar professionals de tota Espanya», és un sistema que «va molt bé per una feina en concret, nosaltres segur que ho tornarem a fer servir».

Si és tan efectiu i adequat per un país com Andorra, ¿per què encara no s'utilitza? «Andorra té mentalitat 1.0. No has de conèixer el treballador personalment, el que importa és el seu potencial, talent i capacitats». A més al Principat «els preus són molt elevats, el tema freelance no està regulat i les tarifes són molt cares. Encara estem molt lluny arribar nivell Espanya en el tema web i Internet».

Per l'empresari andorrà, el problema radica bàsicament en que «la venda del producte de les empreses d'aquí encara està plantejada pel mercat andorrà; el dia que s'adonin que el mercat és Espanya, França o internacional, començarem a créixer», tot i que va reconèixer que «poc a poc la gent va tenint més visió d'internacionalització».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT