PUBLICITAT

França es compromet a treballar per evitar tancar la RN20

  • La prefecta de l'Arieja es reuneix amb el ministre Saboya
MARI CARME GRAU
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Nathalie Marthien i Jordi Alcobé, al centre de la reunió, ahir Foto: TONY LARA

Nathalie Marthien prefecta de l'Arieja, va reconèixer ahir que «el bloqueig de la RN20 a causa de la neu és una problemàtica que ens preocupa i que no és fàcil de gestionar». Amb tot, va assegurar que la voluntat del departament era d'aconseguir evitar al màxim el tancament de la carretera. Existeixen dues problemàtiques: les allaus i l'estat de la calçada. Respecte a les allaus, «són molt difícils de preveure, aquest matí mateix ha caigut una allau, que ens ha obligat a tallar momentàniament la carretera. És evident que davant d'un risc elevat d'allaus, em veure obligada a tancar-la. La seguretat passa al davant de tot».

Marthien va anunciar que s'ha fet una inversió important en l'ampliació del catex de l'Hospitalet, que permetrà desencadenar les allaus amb explosius des d'una alçada superior. Ja s'hi ha instal·lat les pilones suplementàries i esperen que en 4 o 5 dies de bon temps, l'helicòpter hi pugui treballar per enllestir-ho. Sobre la possibilitat d'instal·lar nous Catex a la carretera, que té més de 30 corredors d'allaus entre Mérens i l'Hospitalet, tant Saboya com Marthien es van mostrar prudents, tot i que confien en que es pugui accedir als fons FEDER de la UE per millorar el desenvolupament d'aquesta zona transfronterera. Pel que fa a la millora de l'estat de la calçada en període de fortes nevades, la prefecta va parlar de la col·laboració de les màquines andorranes en la treta de neu, «els andorrans estan disposats a ajudar-nos en cas de dificultat». En aquest sentit, el ministre d'Afers exteriors, Gilbert Saboya, va recordar que en 10 anys havien col·laborat amb França amb maquinària dues vegades i que «ara, en un mes, ja hem treballat junts en dues ocasions». El problema major de la carretera nevada són els camions, va afirmar la prefecta, que va reconèixer que «en aquest tema som més restrictius, ja que volem evitar els nàufrags de la carretera, no volem que es quedin cotxes bloquejats».

A partir d'una proposta de la delegació andorrana, es treballarà per organitzar combois només de camions amb una freqüència diària o, com a molt, cada dos dies, per evitar situacions de bloqueig. La intenció és posar-s'hi a treballaren l'immediat perquè l'organització dels combois sigui possible tant tècnicament com jurídicament, amb l'establiment de les zones d'emmagatzematge i van assegurar que «no esperarem que acabi l'hivern per posar-nos a treballar sobre el tema». Una altra notícia positiva arran de la circulació és l'inici de les obres del desviament d'Ax-les-Thermes, que començaran a la primavera i a les quals el Govern francès destina 30 milions d'euros. Els tècnics francesos i andorrans van treballar en diverses qüestions, com la formació en l'àmbit de les professions de muntanya, amb la possibilitat d'iniciar una col·laboració i intercanvis d'estudiants que podrien fer estades formatives a Andorra. També van tractar el tema turístic, «els Pirineus ens han d'ajuntar» va dir Nathalie Marthien, que es va referir a elements comuns com el catarisme, el romànic, la gastronomia o els camins de muntanya. 


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT