PUBLICITAT

Caiguda moderada el 2013 i optimisme per al 2014

  • El comerç es manté com un dels sectors més perjudicats per la crisi
L. F. M
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Marc Pantebre, president de la Cambra de Comerç Foto: EL PERIÒDIC

l a recessió econòmica no s'ha acabat, però s'ha moderat. Aquesta és la conclusió de les enquestes de conjuntura econòmica del primer semestre del 2013 de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (CCIS). De fet, «moderada» va ser la valoració més utilitzada per l'empresariat per parlar de la caiguda de l'economia: el nombre d'assalariats, cau, però «de manera moderada respecte el mateix període de l'any anterior», situant-se en un 2'8%. El descens més elevat va ser en el sector de la construcció (un 14'7% menys) i l'únic sector que va continuar creixent, el financer (amb un 2%).

«Moderada», també ,la taxa de caiguda interanual de les importacions (un -0'4% en front del -4'2% de l'any anterior). Com a dades positives, augment de les importacions del material de construcció – la primera vegada en sis anys– i les matriculacions de turismes. El nombre de visitants, però, «ha registrat un descens una mica acusat», concretament del 2'6%, dada que «no permet encara mostrar gaire optimisme pel que fa a la recuperació econòmica» .

De fet, el president de la Cambra de Comerç i Indústria d'Andorra, Marc Pantebre, va dir ahir que «acabarem el 2013 en recessió i en cap cas ens hem de mostrar autocomplaents». En conclusió, els resultats de les enquestes de conjuntura i l'anàlisi dels principals indicadors d'activitat disponibles apunten «a una lleu millora de la situació empresarial», ara bé, «la marxa de negocis i la tendència general de l'activitat, encara se situa a uns nivells bastant negatius que suggereixen que la crisi econòmica andorrana encara s'allargarà durant tot el 2013, tot i que possiblement sigui de menor intensitat».

Tanmateix, les perspectives per al 2014 són més optimistes, gràcies al context econòmic internacional i sobretot europeu: la recuperació gradual de les economies avançades i de la zona euro, i sobretot de l'economia espanyola (la Comissió Europea preveu que el PIB espanyol comenci a créixer un 0'5% el 2014) «és una bona notícia per les perspectives de l'economia andorrana». Així doncs, els indicadors europeus apunten una reactivació «de la qual no crec que Andorra en quedi despenjada», i si fos així «seria un error», va dir Pantebre, que va afegir que «si som capaços de diversificar-nos i no ser tan dependents dels nostres veïns això ens donarà més solidesa per a la recuperació econòmica».

 

DEBILITATS I MESURES/ La debilitat de la demanada segueix sent «l'obstacle principal que cal afrontar per la millora de l'activitat». Aquesta està marcada per la disminució del consum i la major pressió competitiva d'altres destinacions, i per això, el què cal és «reinventar i posar en més valor la oferta turística del Principat», va explicar Pantebre, que va afegir que «la competitivitat d'Andorra depèn d'oferir productes diferenciats i adaptats a les preferències dels turistes. Tots som conscients cal diversificar l'oferta amb la creació de productes d'oci i el desenvolupament de nous projectes lúdics».

Pel que fa al sector del comerç, els empresaris van aplaudir la llibertat d'horaris i l'obertura de zones per a vianants, ja que «han premés que el sector engegui accions comercials conjuntes per atreure més visitants» i, «sens dubte s'ha de donar continuïtat a aquestes iniciatives». Però, no tot van ser celebracions i pels empresaris cal millorar començant per augmentar les «sinergies entre sector públic i el privat». Tocs d'atenció per tothom, per una banda «les accions d'Andorra Turisme destinades al comerç haurien d'estar més coordinades amb la Cambra, les Associacions de comerciants i els comuns per evitar duplicitats». Així doncs, «seria interessant establir un calendari d'accions comercials que diferenciés entre esdeveniments d'àmbit nacional o territorial, per target de client o altres tipus de segmentació».

Per altra banda, també n'hi va haver per comerciants i hotelers: «els hotelers i els serveis turístics han d'incorporar noves estratègies de negoci i estar més presenta a la xarxa». Els comerciants, «amb un diferencial de preus cada cop més difícil de mantenir» han de «no només de satisfer al client, sinó també sorprendre'l i il·lusionar-lo».

Els hotelers, «s'han de preocupar per la seva reputació online». En aquest sentit, Pantebre va recordar ahir que la cambra en col·laboració també amb el Govern ofereix formacions continues ja que «és evident que en el futur, bona part de les estratègies comercials passaran per un millor posicionament on-line, pel màrqueting mòbil per una fidelització i captació de clients a través de les xarxes socials i el web 2-0».

Els empresaris van aplaudir també el Pla Renova i el Pla Regenera, que han permès certa reactivació de l'activitat en la construcció. Tot i que van criticar que la partida d'1 milió d'euros del pressupost 2014 a ajuts per rehabilitació «podria ser insuficient per donar resposta a tots els projectes». En aquest sector, un altre punt a favor del Govern i agraïments per la creixent inversió en obra pública, que ha passat dels 15 milions del 2012 a la previsió de 40 milions el 2014.

LA PRESSIÓ FISCAL/ En les últimes línies de les seves conclusions la CCIS destaca «l'augment de la preocupació de les empreses per l'increment de la pressió fiscal i de les obligacions legals» i demana al Govern «mesures més efectives de reactivació econòmica» que compensin les obligacions, «i que aquestes no siguin un fre pel creixement»; concretament, «aquestes mesures han de servir a les empreses per desenvolupar nous productes i serveis de més valor afegit, millorar la productivitat, afavorir la innovació i potenciar la formació en la empresa». H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT