PUBLICITAT

L'avinguda Sant Antoni a la Massana, l'eix viari més contaminat del país

  • Les sancions més habituals són per conduir massa ràpid, per anar sense cinturó o sense papers
  • Un terç dels accidents de trànsit, que van baixar el 2012 respecte al 2011, tenen lloc a Andorra la Vella
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
El president de l'ACA, Enric Pujal, i Sasplugas, presenten l'informe, ahir Foto: ÀLEX LARA

L'Automòbil Club d'Andorra (ACA) va presentar ahir el primer Informe de Mobilitat sobre les carreteres andorranes (IMACA), un recull de xifres del 2012 facilitades per institucions i empreses relacionades amb el trànsit, com la Policia, els Agents de Circulació, l'AIVA, els concessionaris dels túnels o el Govern. Pel que fa a la participació de l'Executiu central, destaquen les dades sobre l'impacte mediambiental que generen les carreteres i principals eixos viaris andorrans. Malgrat no ser la parròquia més transitada ni tampoc la més contaminada, a la Massana és on hi ha el punt amb més pol·lució d'Andorra, o el que és el mateix, on s'hi localitza la major concentració d'òxids de nitrogen, els gasos associats al trànsit de vehicles. Parlem de l'avinguda de Sant Antoni.

Segons dades del Ministeri de Medi Ambient, l'any passat l'avinguda massanenca va registrar una concentració de 90 μg/m3. El segon eix més contaminant és el carrer de la Sardana d'Andorra la Vella, amb 62 μg/m3, seguida de l'avinguda Francesc Cairat, amb 54 μg/m3. Curiosament l'avinguda Meritxell, de les més transitades del país, té una concentració més baixa, de 50 μg/m3.

Per parròquies, sí que és la d'Andorra la Vella, conjuntament amb la d'Escaldes, la que registra major concentració d'òxids de nitrogen, amb 37 μg/m3. Darrera s'hi situa Sant Julià i la Massana.

Dins l'IMACA també s'hi reserva una part important a detallar les principals infraccions a les carreteres andorranes. Del recull se'n desprèn que als andorrans els agrada córrer i que una part d'ells no tenen tota la documentació en regla. De les 7.375 sancions interposades durant l'any passat, 2.968, és a dir, el 40%, van ser per excés de velocitat. També destaquen les 1.049 sancions per no portar el cinturó de seguretat, les 842 per no haver passat la ITV quan pertocava i 514 per no disposar d'assegurança del vehicle.

En qualsevol cas, però, la dada positiva és que les infraccions van baixar al 2012 en relació a les del 2011, quan se'n van comptabilitzar un total de 8.021.

També van baixar l'any passat els accidents de trànsit, segons es desprèn de l'informe de l'ACA. La Policia en va registrar 683 al 2011, pels 601 del 2012. La parròquia de la capital és de molt on s'hi produeixen més accidents, més d'un terç del total. Li segueixen, però de lluny, Encamp i Escaldes.

La davallada de la sinistralitat també va permetre una reducció en el nombre d'accidents amb ferits a la carretera, dels 296 als 276, i també dels accidents mortal, dels 8 als 6.

Creuar dades, fer campanyes / L'ACA es va limitar ahir a donar les dades, sense fer-ne valoracions, que només faran un cop es tingui un històric més ampli en els anys. La intenció, tal i com va explicar ahir el secretari general, Antoni Sasplugas, és anar recollint xifres per tal de creuar-les i extreure'n conclusions a l'hora d'elaborar campanyes nacionals de trànsit.

On sí que es van aventurar a fer recomanacions va ser dins la segona part de l'informe, reservat a analitzar els passos de vianants que hi ha al país. Actualment només hi ha un decàleg de recomanacions de Mobilitat i no hi ha cap marc legal que estableixi com s'han de pintar i senyalitzar aquests passos. Per tant, «calen uns criteris per unificar la seguretat als passos de vianants», va manifestar Sasplugas.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT