PUBLICITAT

Viola, Erró, Calero i gravats, el 2014 a la sala de Govern

  • La col·lecció Gelonch Viladegut recalarà al desembre a Bombers
A. L.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Jungle fever, collage d'Erró bastit amb vinyetes de còmic, una de les especialitats de l'artista islandès Foto: ERRÓ

La nova web del Govern guarda sucoses sorpreses. Sempre, és clar, que un disposi del temps i la paciència suficients per orientar-se en un laberint de ministeris, departaments, serveis, seccions i altres dependències més o menys oficials. El cas és que al final és possible –aquí en tenen la prova– arribar a la sala d'exposicions de Govern, amb premi inclòs perquè es tracta possiblement d'una de les poques finestretes virtuals del ministeri de Cultura que està al dia. Aproximadament, és clar. Però tan al dia, que per una vegada –i com passa als països civilitzats– inclou la programació d'aquest espai per a la tempoorada que ve (i part de la següent).

Una antelació amb escassos precedents i que té un grapat de noms propis. No direm que grans noms –no hi busquin un Antonio López, per entendre'ns– però sí un parell d'astres menors de l'art contemporani. Per començar, l'islandès Gudmundur Gudmundsson, àlies Erró, un dels gurus del pop art que, en l'estela de Lichstentein, va fer la seva fortuna amb collages construïts a partir de vinyetes extretes de còmics. Un modus operandi que li ha valgut repetides acusacions de plagi però que li ha obert les portes dels grans museus internacionals, des del Georges Pompidou fins al museu d'art de Reykjavik. Erró, en fi, compareixerà ni més ni menys que el primer trimestre del 2015, que ja és previsió (per als nstres paràmtres). L'altra patum de l'art contemporani que desfilarà per Bombers és, com vam avançar setmanes enrere aquí mateix, el nord-americà Bill Viola, el pare del videoart. Aquest, però, no apareix a la programació de la sala de Govern sinó al projecte de pressupost del ministeri per al 2014. Per això dèiem unes línies més amunt que la web està «aproximadament» al dia. Un cas similar al de l'exposició del romànic andorrà conservat a l'MNAC barceloní, prevista al pressupost però que en canvi tampoc no ha tingut temps d'arribar a la pàgina virtual del ministeri.

Sí que hi surt, en canvi, l'exposició amb què l'espai tancarà el 2013: La permanència del gravat, que hi recalarà el desembre, just quan Antonio López tanqui la paradeta, amb la monumental col·lecció de l'empresari lleidatà Antoni Gelonch Viladegut. Si a Bombers hi compareix amb el catàleg de l'exposició completa, ja s'hi poden agafar bé: un centenar de planxes que repassen la història d'aquesta tècnica des del segle XVI en endavant, amb un equip de campionat: Durer, Rembrandt, Piranesi, Tiepolo, Goya, Fortuny, Picasso, Léger, Dalí, Chagall, Miró, Tàpies i Lichstentein, entre d'altres. Per sucar-hi pa. L'últim nom amb cita concertada –per a la tardor que ve, ja que ens ho demanen– és Ricardo Calero, artista cconceptual andalús que ha cultivat la instal·lació. Un gènere que alguns s'entesten a considerar contemporani quan a aquestes altures és tan, però tan acadèmic com el més suat dels paisatges nevats que podem veure per aquí dalt. En tornarem a parlar.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT