PUBLICITAT

Tothom pot vendre coaching? Perills de l'intrusisme

Per Núria Prenafeta
Sòcia directora de NEXT Human Engineering.
www.next-he.com
[email protected]

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

El coaching està de moda. Pronunciar aquesta frase també està de moda, sobretot com a mètode per desacreditar aquesta disciplina de desenvolupament del talent. Ser una moda, però, no necessàriament és dolent. Hi ha modes que són un suflé, i altres arriben per quedar-se. Tot depèn de la utilitat i la consistència de la proposta. Als Estats Units és un hàbit instal·lat en les empreses des de fa dècades, sobretot en les grans. I no per moda, sino perquè s'han anat adonant que obtenien millors resultats empresarials.

A Madrid i Barcelona, entorns que conec per experiència directa, moltes grans empreses estan implantant la cultura del coaching com a mètode de comunicació entre líders i col·laboradors i entre venedors i clients. No només contracten processos de coaching individuals de manera puntual, sino per general cultura organitzacional. Per moda? No. Per necessitat d'adaptació al canvi. Per a oferir una manera de comunicar-se que aporti més satisfacció i creixement dels treballadors, més implicació a la feina, i més informació i satisfacció dels clients. Tot això aporta beneficis, però mai a curt termini, ja que és un procés. Que busca no només un canvi, sino la creació d'hàbits més eficaços. I per a això cal temps. És apassionant anar veient els progressos que aquesta nova cultura genera en les persones i els canvis que opera en les organitzacions.

Ara bé, dos són els perills del coaching: els professionals que s'hi dediquen i que no estan prou preparats i les consultores que venen coaching sense tenir coaches en plantilla, i sense ser-ne experts. Com es pot detectar la professionalitat d'un coach? Demanant-li les acreditacions professionals, les hores d'experiència i els projectes de coaching on ha participat. En el segon cas, sospiteu de consultores que no tenen coaches en plantilla: probablement han vist una nova línia de negoci a la qual es volen sumar tot i no tenir els coneixements necessaris, i es limitaran a subcontractar un coach extern de manera puntual, quan algun client els ho demana o quan pensen que pot ser útil como a metodologia en algun cas. Per tal de mantenir els clients i d'incorporar una metodologia que funciona, els n'ofereixen sense tenir ni els coneixements ni l'acreditació suficients com per avaluar necessitats de coaching ni planificar processos i metodologies.

Desconfieu de qui us vengui coaching sense ser coach. Per què? Perquè no tenen la capacitació per planificar accions de coaching. El perill és que professionals que poden ser molt vàlids en altres àrees, no preparats ni acreditats en coaching siguin el contacte directe amb el client, i s'atreveixin a vendre accions de coaching des d'altres àrees d'expertease. Sense tenir els coneixements adequats per saber quin estil de coaching o quin perfil de coach és el més idoni per al seu client, o si cal combinar processos individuals, d'equips, formació, etc. Així que l'èxit d'aquestes intervencions pot disminuir força per la intermediació d'un professional d'una altra àrea dels RRHH entre client i coach. I a mi sempre em queda el dubte de sota quins criteris subcontracten els coach.

Responsables de RRHH de Gas Natural i IKEA Espanya deien, en el marc de les Jornades de la International Coach Federation (ICF), que tenen coaches en plantilla formats per escoles acreditades per organismes internacionals. Tenen una àrea interna de coaching, ja que s'ha convertit en una manera de generar cultura d'empresa. Quan contracten coaching extern només ho fan a través d'empreses especialitzades. Mai a consultores de RRHH que subcontractin coaches, i per tant poc qualificades per a dissenyar processos amb aquest servei amb les màximes garanties. La meva recomanació és que si mai creus que pots necessitar coaching et posis en contacte amb un coach o empresa acreditats per ICF.

Vendre aquest servei és molt fàcil des de certes posicions. La demanda dels clients anirà creixent perquè és un sistema de desenvolupament de persones, equips i organitzacions que funciona. I estic segura que fins i tot les PYMES, més conservadores, acabaran incorporant la cultura del coaching com a eina del progrés de la seva gent. Però és important saber destriar el gra de la palla per saber escollir els millors professionals que puguin aconseguir els resultats més satisfactoris. I aquesta és una responsabilitat d'empreses i institucions.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT