PUBLICITAT

L'INAF rebrà 1,5 milions per taxes procedents del sector financer

  • L'Institut de Finances necessita més personal i una inversió de 2,8 milions els propers sis anys
  • L'organisme assumirà la funció de Tresor de l'Estat, delegat pel Govern, a partir del 2014
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Cartell informatiu a l'entrada de l'edifici Montclar, on està ubicat l'INAF, ahir Foto: TONY LARA

L'Institut Nacional Andorrà de Finances (INAF) es troba en ple procés de creixement i d'augment de les seves responsabilitats, després que al maig es modifiqués la llei que el sustenta amb l'objectiu de reforçar la seva funció d'autoritat del sistema financer, així com fer-lo responsable de supervisar l'adquisició dels compromisos establerts a l'Acord Monetari. Per assolir aquests objectius i obtenir més finançament, en aquest canvi legislatiu aprovat a la primavera es feia constar que a partir de l'any vinent les entitats financeres hauran d'abonar taxes en concepte de prestació de serveis. L'INAF calcula que aquestes taxes provinents del sector financer seran d'1,5 milions d'euros al 2014. D'aquests, 1,2 milions provinents de la taxa de supervisió de les entitats del sistema financer, mentre que la resta correspon a d'altres tributs relacionats amb la creació d'entitats operatives del sistema financer o processos d'autorització prèvia i d'inscripció d'actes administratius a l'INAF, entre d'altres.

Per tot, la xifra d'ingressos pressupostada per l'any vinent, segons es desprèn de la memòria del pressupost, és de 2,3 milions d'euros, el que implica un 152% més que aquest 2013. Bona part d'aquests diners, concretament 575.000 €, serviran per cobrir el dèficit previst pel 2014. Pel 2013 el dèficit pressupostat (quan encara no s'aplica la taxa al sector bancari) és de 2,4 milions.

Més inversió, més personal / L'INAF creix en ingressos, però evidentment també en despeses. El Govern els recomana no fer cap nova contractació l'any vinent, però «l'equip humà actual és clarament insuficient per poder garantir la consecució dels diferents compromisos adquirits per Andorra, principalment vinculats a l'Acord Monetari» i per exercir el seu poder de supervisió del sector. Això implica que el capítol de despeses de personal s'incrementi al 2014 un 2,2% en relació a l'any anterior, ascendint als 1,6 milions d'euros.

Però el que més s'incrementa és la partida d'inversions. S'ha pressupostat en 490.000 euros (un 8,3% d'augment), principalment per l'increment de la partida destinada a equips informàtics i mobiliari. L'organisme exposa que cal una inversió important en aplicacions informàtiques «que incorporin els estàndards internacionals de supervisió financera i bancària i de conglomerats financers», entre d'altres aspectes.

Cal tenir en compte que l'Acord Monetari obliga a Andorra a complir una vuitantena de compromisos en un termini que va, depenent del compromís, dels 12 mesos als sis anys.

Paral·lelament, a la memòria del pressupost de l'any vinent també s'hi inclou un pla d'inversions a cinc anys, que deixa constància que l'augment constatat l'any vinent només és l'inici d'uns anys en els que s'assumirà una inversió de vora 2,8 milions. El 2015 i el 2016 seran els dos anys amb més increment de la despesa per a fer créixer l'INAF, amb 742.000 euros i 845.000 euros previstos. Al 2017 la inversió prevista serà de 445.000 euros, al 2018 de 246.000 euros i finalment, al 2019, es reduirà la quantia fins als 96.000 euros.

FUNCIÓ DEL TRESOR / Un altre aspecte que haurà d'assumir l'INAF l'any vinent (tot i que de moment no s'hi destina pressupost perquè no hi ha data fixa) és la funció de Tresor de l'Estat, que seria delegada pel Govern. Així consta a l'article 4 de la nova Llei de l'INAF, que exposa que ha de ser el responsable de «prestar els serveis de tresoreria de l'Estat i dur a terme la gestió financera de les emissions de deute públic».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT