PUBLICITAT

El túnel d'Envalira factura un 30% menys del previst a la concessió

  • Uns 1.500 vehicles circulen diàriament per la infraestructura, un 8,6% menys que al 2004
  • Important augment de vehicles de països de l'Est, sobretot a l'estiu, època de més trànsit?
CLARA GARNICA
ENCAMP

«El volum de trànsit al túnel d'Envalira està directament relacionat amb l'estat de l'economia del país. Si el PIB baixa, el tràfic baixa», manifesta Christophe Trias, director gerent de la infraestructura. I l'evolució de la mitjana del nombre de vehicles (IMD) que diàriament freqüenten la instal·lació corrobora aquesta afirmació. El pic màxim de circulació de vehicles es va produir al 2004, amb una mitjana de 1.682 diaris. Les dades més recents, del 2012, situaven el mateix càlcul d'IMD en 1.537. La davallada de vehicles que passen pel túnel també ha comportat que actualment hi hagi una facturació més baixa del que es va estimar quan es va fer l'oferta de la concessió, al 1997. Concretament, va exposar Trias, s'està facturant un 30% menys del previst.

La caiguda de l'afluència de vehicles des del 2004, quan es va arribar al pic de circulació, és de vora el 8,6%. El motiu és la davallada del turisme però també el descens de la població a Andorra, assegura el gerent del túnel. Amb tot, l'increment de les tarifes, que es realitza anualment partint de les inflacions anuals de França, Espanya i Andorra, permet que la facturació els darrers anys estigui estable o fins i tot vagi una mica a l'alça.

Malgrat la situació de descens d'afluència la infraestructura que connecta el Pas de la Casa amb la resta de territori andorrà manté la seva política de descomptes. Actualment n'hi ha tres de fixes. El primer, per a les empreses del país. Tal i com explica Trias, s'aplica un descompte directe sobre la facturació a final de mes, a partir d'unes targetes emeses pel túnel. En funció de la xifra total es fa un descompte final més o menys important, amb uns barems que van del 2,5 al 30%.

Actualment 42 empreses andorranes amb vehicles pesats gaudeixen d'aquest descompte. Segons Trias, està funcionant «bastant bé». A més del descompte, el sistema de facturació mensual i automàtica permet la recuperació de la totalitat de l'IGI suportat per les empreses.

L'altre descompte fix és per a particulars. També va en funció de les vegades que passen pel túnel. Hi ha un sistema de descomptes en funció del número de trànsits mensuals, sempre que es pagiu amb la mateixa targeta, i que pot arribar a ser del 50%.

Finalment hi ha el descompte per a residents i treballadors del Pas de la Casa, així com transport públic, en vigor des del 2008. Tot i que en aquest cas és el Govern qui subvenciona a l'empresa el descompte final del 50% per viatge.

A més, tal i com informa Trias, l'empresa també realitza campanyes de promoció puntuals, com la que s'ha pactat per la propera temporada d'hivern amb Grandvalira. Qualsevol conductor amb forfet de temporada tindrà un 50% de descompte en la tornada presentant el tiquet d'anada i dins del mateix cap de setmana.

l'agost, el millor mes / Contràriament al que pugui semblar, el mes amb major afluència de vehicles al túnel d'Envalira és l'agost, seguit del juliol. Després ja vénen el febrer i el març, mesos relacionats amb l'esquí. Trias assegura que a l'estiu hi ha més trànsit perquè augmenta el nombre de turistes que visiten el país, malgrat que és una època amb menys trànsit de vehicles pesats. De fet, en termes generals, només l'11% del total de vehicles són transportistes o autobusos. La resta són turismes.

Sense sortir del període estival, el gerent de la infraestructura va assegurar que han notat molt aquests darrers anys l'augment de matrícules provinents de països allunyats d'Andorra, sobretot provinents de l'Europa de l'Est: Rússia, Polònia i la República Txeca. En general, assegura Trias, tots els visitants que no provenen d'Espanya i de Portugal entren a Andorra pel Pas de la Casa.

necessitat de millores / El túnel va celebrar l'any passat els seus primers deu anys de vida. Un període que implica la «necessitats de fer inversions». Segons Trias, darrerament l'empresa està realitzant moltes actuacions de conservació i manteniment com reparacions i pintura a l'interior del túnel, reparacions en l'estructura del viaducte sobre el riu Ariège i renovacions o millores en les instal·lacions.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT