PUBLICITAT

El secret és l'actitud

NÚRIA PRENAFETA
Sòcia directora de NEXT Human Engineering.
www.next-he.com [email protected]

Periodic
Foto: EL PERIÒDIC

Diu un antic conte català que un rei havia comprat dos falcons per poder-los ensinistrar: el cuidador els va deixar tots dos en una branca. Mentre un va començar a volar de seguida, i va poder aprendre les habilitats de la cetreria, l'altre no es movia de la branca. Van passar molts dies i l'ocell no aixecava el vol. Diversos experts, savis i tota mena de consultors van intentar sense èxit que comencés a volar. Fins que un dia el rei va veure passar el falcó volant per davant de la seva finestra, i va demanar qui havia ho havia aconseguit. I va ser un pagès, que simplement va tallar la branca, i així el falcó en adonar-se que tenia ales, va començar a volar.

Estem en un temps on moltes branques es tallen, i hem d'aprendre a desenvolupar les capacitats necessàries per emprendre un nou vol personal o professional. El trencament amb una parella, la pèrdua de la feina, la incertesa del futur de la nostra empresa… són branques que molt sovint es trenquen inesperadament, i si no estem preparats, costa molt emprendre un nou rumb amb èxit.

Per tant et proposo que prenguis consciència del món canviant on vivim, perquè el canvi pot arribar-te en qualsevol moment, sense avisar. Tant si ets empleat, empresari, alt executiu o estudiant. Així que, comença a preparar un pla B. Les feines per a tota la vida estan en perill d'extinció. I el cicle de vida de les empreses cada cop és més curt i més canviant. El valor d'una feina segura ha sigut substituït pel valor de la innovació i l'aprenentatge: es tracta que estiguis sempre al nivell del que demana el mercat. No et pots permetre quedar obsolet. L'exigència del mercat fa que es contractin els millors: els millors cambrers, els millors venedors, els millors directors financers, els millors el que sigui. I el millor no vol dir el que té coneixement o àmplia experiència, sinó el que té ganes de ser cambrer, ganes de ser venedor, ganes de fer una feina determinada. L'aprenentatge permanent enfocat a estar sempre dins el mercat laboral és essencial. I per aconseguir això cal tenir esperit emprenedor personal per tenir visió i enfocar-se cap a una direcció, i actitud per fer l'esforç necessari per aconseguir-ho. Cal tenir ganes.

Cal que siguis competent en allò que facis, és clar. Luis Conde (el conegut caçatalents de Seeliger y Conde) la setmana passada va expressar, a Barcelona, en la ponència inaugural de la Diada de les Telecomunicacions, la seva definició del talent, en una fórmula que li copio: Talent = (coneixements + valors) actitud. El seu criteri per seleccionar persones per a altres empreses és començar pel darrera de la fórmula: si no tens actitud, la resta del que digui al currículum no compta. ¿Per què? Perquè si no estàs disposat a dedicar l'energia necessària perquè un projecte tiri endavant, el teu nivell d'implicació baixarà. Si l'actitud és l'adequada, mira si els valors personals són compatibles amb els valors de l'empresa que l'ha de contractar. ¿Per què? Perquè si els valors no coincideixen amb els del treballador aquell professional tard o d'hora es desmotivarà perquè no se sentirà part integrant de l'empresa.

El que s'ha fet sempre és contractar treballadors en funció dels coneixements i l'experiència. El management modern considera que les empreses ha de contractar en funció de: les ganes de treballar i la predisposició a l'esforç, compartint uns valors comuns, que són els que donen sentit a una feina. Ja no es contracta pel que saps fer, sinó pel que estàs disposat a fer. Planteja't la pregunta següent: ¿per què una empresa hauria de contractar algú com tu? En les respostes hi trobaràs els teus punts forts però també les teves àrees de millora, tant de coneixements com d'actitud, per començar a planificar el teu pla B. Recorda que poder volar és responsabilitat teua, no de qui et talla la branca. Així que inverteix en el teu talent individual. 


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT