PUBLICITAT

El miracle de Fàtima

LUÍS DEL VAL
Periodista

Ignoro si sola, o en companyia d'altres, la ministra d'Ocupació ha descobert els avantatges de la delació. Estic convençut que l'animen tan enormes bones intencions com extraordinària és la seva ignorància sobre la capacitat corrosiva que té la delació en qualsevol societat.

Li recomanaria que llegís la Història Universal de la Infàmia de Borges, abans d'introduir-se en els aspectes més miserables de la condició humana, animats per la delació. Tant a l'Alemanya de Hitler, com en el règim comunista rus, per no parlar de la nostra guerra civil, els episodis més vils van estar precedits d'una delació. I no cal bussejar en la Història, perquè, ara mateix, a Cuba, la delació és un dels pilars del sistema, i la gran oportunitat perquè aflori el més verinós de les nostres ànimes.

Un dels factors que van avivar la decadència cap al extremisme cruel en la Revolució Francesa va ser la delació. I és que, l'enveja, la rancúnia i el ressentiment floreixen amb la delació, i no hi ha brivall que no se senti venjat de la seva estupidesa en denunciar a un altre.

Li auguro un gran èxit a la ministra. Serà una cosa així com el miracle de Fàtima, i no hi haaurà veïna envejosa que no denunciï la situació laboral de l'empleada de llar de la porta del davant, ni comerciant maldestre que no delati al seu competidor, ni acomplexat que no acudeixi amb entusiasme a denunciar, encara que la denúncia sigui falsa. Perquè aquest és l'aspecte més complicat de l'eficàcia delatora, i és que l'envejós, el cutre, en el seu afany de fotre al pròxim, per tal de molestar, no pararà en barres de si la denúncia té o no té veracitat .

I aquest serà un dels problemes per a l'eficàcia del miracle: que els honrats inspectors de treball no poden passar-se el dia comprovant les falsedats del calumniador, perquè això costa molts diners. Però el principal problema és que va a obrir un procés d'enviliment social del qual sol ser difícil sortir.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT