PUBLICITAT

Pugna hotelera entre el 'low cost' i els preus unificats

  • La xarxa ofereix nits a 18 ?, mentre que la UHA millora ocupació tot i pujar els preus un 10%
  • Budzaku reconeix que rebentar tarifes malmet la imatge del país però que és «incontrolable»
CLARA GARNICA
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'habitació d'un hotel d'Andorr Foto: TONY LARA

Un simple rastreig per internet, o fins i tot una lectura en diagonal a mitjans de comunicació espanyols, permet descobrir ofertes hoteleres d'Andorra a preus molt atractius pel client. Nits que oscil·len entre els 18 i els 22 euros per persona, fins i tot per sota, en hotels de quatre estrelles. El servei que haurien de donar aquests establiments en relació a la categoria que tenen no es correspon, segons lamenten des de la Unió Hotelera (UHA), i contribueix a «malmetre la imatge del país», tal i com va assegurar ahir el gerent d'Andorra Turisme, Betim Budzaku.

Des de l'associació hotelera s'ha lluitat per aturar aquesta política agressiva, i s'han fet alguns passos al respecte. Una vintena d'establiments s'han unit aquest any per fixar uns preus mínims, unificats i d'acord amb l'oferta, també tenint en compte el cost que a ells els representa una pernoctació. El resultat ha estat positiu, va assegurar el gerent de la UHA, Òscar Julián. «S'han apujat els preus entre un 7,5 i un 12,5% de mitjana respecte a l'any passat –alguns l'han apujat fins a un 18%– i s'ha aconseguit un increment de clients», va manifestar. Aquest segment hoteler està per tant en conflicte amb els que fan política low cost, en una guerra de preus que tot i fer anys que dura no s'aconsegueix eradicar.

Segons Budzaku, la problemàtica recau en els preus rebaixadíssims que s'estan oferint actualment a la platja, sobretot a la Costa Daurada, la principal competència dels hotelers andorrans. Preus amb «un 30% de descompte», va informar el gerent d'Andorra Turisme, que fa «perdre la paciència al mercat andorrà, que està nerviós». Aquests hotels «baixen preus però això no és garantia de que vinguin més clients», va manifestar Budzaku. La discordança actual de preus que es viu a Andorra «no ajuda en aconseguir un posicionament» de turisme de qualitat. Amb tot, però, Budzaku va assegurar que aquesta guerra de preus «és incontrolable per a nosaltres», en relació a Andorra Turisme, ja que els preus els posa el negoci particular.

El gerent d'Andorra Turisme va felicitar la iniciativa de transparència tarifària que s'està impulsant des de a UHA, tot i que «sempre hi ha qui se surt de la norma», va lamentar.

els preus «no són rendibles» / Julián, per la seva part, va explicar que des de l'associació fa temps que treballen per intentar unificar tarifes i ser més transparents a l'hora de comunicar-les a la resta d'establiments. De moment són una vintena d'hotels d'Andorra la Vella i Escaldes, i amb una targeta de presentació positiva tenint en compte les dades de juny i juliol, volen fer una crida a la resta de parròquies perquè s'hi adhereixin. «La roda ja la tenim començada, ara cal millorar el sistema», va exposar l'hoteler.

Pel que fa a la resta d'hotels que van per lliure amb preus rebentats, Julián va compartir amb Budzaku que malmeten la imatge d'Andorra «i també dels hotelers, perquè és impossible plantejar un destí de qualitat per 12 euros». S'aconsegueix, per exemple, amb nivells poc exigents de neteja o menús poc complerts, gens d'acord amb el servei que ha d'oferir un hotel de tres, quatre o cinc estrelles. En qualsevol cas, però, aquestes tarifes «no són rendibles» per als hotelers.

Per tot, el gerent va demanar a les administracions més inspeccions per tal que els equipaments i el servei que ofereixin els hotels «siguin equiparables per a tots».

«la mort de l'hostaleria» / Finalment, l'hoteler i president de la PIME, Marc Aleix, va mostrar-se extremadament crític amb les ofertes low cost. «És la mort de l'hostaleria del turisme», va assegurar. Segons Aleix, són uns quants els que estan «destruint el futur d'Andorra», els mateixos que es poden permetre baixar preus perquè «no viuen de l'hostaleria», sinó que tenen d'altres negocis.

Segons Aleix, cal una voluntat política per frenar aquesta situació, i actualment no hi és.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT