PUBLICITAT

Amb un 10% menys de clients, el comerç llança senyals d'alarma

  • Els productes far com els alcohols, el tabac i la perfumeria registren baixades d'entre el 10% i el 25%
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Turistes passejant pel nou espai comercial per a vianants, Vivand, a l'avinguda Carlemany d'Escaldes Foto: tony lara

El portaveu de la Federació d'Associacions de Comerç (FACA), el vicepresident en funcions, Antoni Miralles, va ratificar ahir el mal comportament del sector, cosa que confirmen les últimes dades publicades pel Departament d'Estadística sobre importacions. Miralles va constatar que «hem perdut un 10% de clients en el que portem de mes i les vendes cauen en tots els subsectors, tret del de les noves tecnologies». I va puntualitzar que «la moda i la perfumeria registren entre un 20% i un 25% menys de vendes, són semàfors importants que confirmen que la inversió del turista ha baixat».

En quant als clàssics, l'acohol i el tabac, Miralles va reiterar que també registren caigudes i va alertar que «estan baixant sectors delicats com el tabac, l'alcohol i la perfumeria que fins ara han captar l'atenció del client i les compres dels turistes». I va afegir que «són tres senyals fonamentals que ens diuen que això no funciona».

menys francesos / El portaveu de la FACA també va explicar que «el fet de que no hi ha gairebé francesos es nota molt en la venda d'aquests productes i mentre, per exemple, es mantenen les vendes de begudes sense alcohol o poc alcoholitzades, la venda d'alcohols forts cau entre el 12% i el 15%». I va afegir que «el tabac també cau entre un 4% i un 5%, tenint en compte la pujada de preu, ara bé, la venda bruta de producte també cau un 10%».

Tornant a la penúria de turistes francesos, Miralles va assenyalar que «al Pas de la Casa és terrible, la xifra de negoci ha caigut un 20%, cosa que vol dir que entrem en un terreny perillós». Tot i la davallada de turistes i sobretot, clients potencials, Miralles va destacar que «l'únic sector que es manté i continua anant millor que els altres és el de l'electrònica, sobretot el de les noves tecnologies perquè avui, tots tenim un Smartphone a la nostra vida».

El portaveu de la FACA explica les vendes del sector per «la diferència de preu que s'ha incrementat amb la pujada de l'IVA a Espanya, i per les promocions que fa constantment el comerç andorrà». I va assenyalar que «la tendència a casa nostra és molt millor que a Espanya on el sector ha caigut un 19% en els últims 12 mesos, mentre que a Andorra només ha caigut entre un 4% i un 5% en el mateix període». En quant als articles que el client, sobretot espanyol, ve a comprar a Andorra, Miralles va reiterar que «són sobretot els mòbils que aquí són lliures i les tabletes» i va afegir que «a Espanya la telefonia mòbil també ha caigut un 6% en l'últim any».

la moda el sector més tocat / La moda, els complements i el calçat, és el sector més tocat aquest any, no només per la davallada de compradors sinó també per les inclemències del temps que han enterbolit tant les vendes de la primavera com de l'estiu. Miralles va afirmar que «la moda cau per dues raons, la primera és que tots tenim una camisa de més a l'armari i esperem les rebaixes per veure si ens atrau alguna cosa, i la segona, és que el temps ha fet molt mal». I va reiterar que «l'hivern ha estat extremadament llarg, tant que ni ens hem adonat de que arribava la primavera, per tant la roba de temporada no s'ha venut, cosa que ha fet que molta part dels estocs s'hagin de vendre a l'estiu en rebaixes». I va sentenciar que «ha estat un any molt caòtic per al sector».

l'alimentació / Per últim, el portaveu de la FACA va insistir en que «fins i tot l'alimentació no està tenint un bon comportament, segurament perquè molts residents estan de vacances i compren menys». I va assenyalar que «el subsector està caient un 5% però segurament acabarem l'estiu amb un retrocés de les vendes d'entre el 6% i el 8%». Aquesta constatació també confirma que el sector es manté gràcies al consumidor local i que cada vegada menys, pot comptar amb la despesa que fa el turista.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT