PUBLICITAT

Naturlàndia reforçarà la seguretat del Tobotronc amb un nou mecanisme

  • El proper mes d'octubre s'implantarà un sistema per protegir els peus dels usuaris
  • Nova denúncia d'un turista basc que va patir un traumatisme abdominal el 2011
LAIA F .MAROT
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Nens a l'atracció de Tobotronc de Naturlàndia. Foto: TONY LARA

«Fa un any i mig que estem duent a terme canvis per augmentar la seguretat del Tobotronc», així ho va assegurar ahir Enric Ordoñez, director del pla estratègic per a la millora de Naturlàndia «programat a tres anys vista». Entre les mesures i els canvis aplicats, com a novetat, i en primícia en aquest tipus d'atracció, destaca l'implantació a partir del mes d'octubre «d'un mecanisme per a la protecció dels peus».

Ordoñez va explicar que «a conseqüència de l'accident més greu que ha tingut el Tobotronc», el de la nena que va patir una ferida greu al peu l'agost del 2011, «ens vam a posar en contacte amb l'empresa alemanya que fabrica aquest giny per traslladar el problema i evitar que tornés a passar». Així doncs, l'empresa alemanya, per iniciativa de Naturlàndia, està actualment «en la fase inicial de disseny del mecanisme», que, per una banda evitarà que es puguin treure els peus del vagó, i per l'altra, «també reduirà la mobilitat en general». Segons va explicar el director del pla estratègic, Andorra serà la pionera i la primera en instal·lar aquest mecanisme de seguretat, per tant, «anem un pas endavant en seguretat» pel que fa a la resta de ginys que hi ha a Europa.

MENYS VELOCITAT/ «Les primeres mesures que vam aplicar van ser el control tècnic del fre i el mes de gener del 2012 es va realitzar un control estricte de la formació del personal»; de totes maneres, una de les causes per les quals hi ha hagut més incidents és pel xoc entre dos vagons o trineus, en aquest sentit Ordoñez va voler subratllar que el giny el manipulen persones i que per tant, «hi ha un risc». En la línia de treball per disminuir-lo, el director del pla estratègic va explicar que s'han dut a terme diverses accions: «hi ha un control del timing de sortida, en el qual hem augmentat el temps entre trineus, s'han col·locat càmeres de control a totes les corbes i s'ha disminuït la velocitat 6 km/hora, passant de 40 a 34 km/hora, que era la recomanada». Per «minimitzar el risc», també s'ha prohibit l'ús de càmeres fotogràfiques i dispositius mòbils i «s'han instal·lat elèctrodes de frenada a l'arribada». Ara bé, «l'única manera d'eliminar qualsevol risc seria treure els frens dels vagons i que tinguessin una velocitat constant, com les atraccions de Port Aventura, tot i que en aquestes també hi ha risc», a més, si es fes aquest canvi «l'usuari ja no podria fer res i canviaria completament el concepte del Tobotronc disminuint el seu atractiu ».

Segons Ordoñez la mostra que aquestes mesures funcionen és que «en l'últim any i mig no hi ha hagut cap incident greu».

NOVA DENÚNCIA/ Aquestes últimes dades parteixen des de l'últim incident greu, el que va patir un turista basc, Ion Kurutz Castrillejo, el desembre del 2011 i que li va causar un traumatisme abdominal. Segons va informar ahir l'Associació No Més Accidents al Tobotronc en un comunicat, l'afectat ha decidit fer denúncia i aquesta nova demanda va ser tramitada a la Batllia el passat 7 de maig.

En el comunicat l'associació insisteix sobre la perillositat del giny i explica que l'accident del turista basc es va produir quan el trineu en què viatjava l'home va col·lidir amb el que anava davant seu, que estava aturat, juntament amb uns altres tres trineus, sense que cap dispositiu d'alarma li ho indiqués. Com a conseqüència del cop, l'home va patir un traumatisme abdominal que li va ocasionar una hemorràgia interna per la qual va haver de ser operat a l'Hospital Nostra Senyora de Meritxell. L'accident va comportar una baixa mèdica i laboral de quatre mesos i a data d'avui encara pateix problemes intestinals ja que li van haver d'extirpar 27 centímetres d'intestí.

Des de l'Associació van apuntar que des de la companyia d'assegurances i de Naturlàndia els han dit que les mesures de seguretat són les correctes, unes explicacions que consideren que demostren «una total despreocupació i menyspreu» a les reclamacions de l'accidentat.

Finalment, L'Associació va voler recordar que aquesta demanda s'afegeix a les que encara estan en procés de resolució judicial, la de Samuel Morales, la de Mark MacKay, la filla del qual està pendent d'una cinquena operació prevista per aquest setembre, i la de Sergio Primo. En aquest sentit, l'Associació lamenta que el nombre de demandes sigui baix en relació al número d'accidents i ho atribueixen al fet que els accidentats són turistes de pas al Principat, que veuen com els tràmits i les gestions des d'un altre país són més costoses i decideixen no tirar endavant el procés.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT