PUBLICITAT

Una combinació d'efectes

  • Els estudis de l'UTE constructora investiguen des dels efectes tèrmics fins a l'excés de càrrega vertical, així com els desplaçaments longitudinals i transversals
ENRIC GUINART
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
L'escenari L'estructura malmesa del túnel, la nit del 29 de maig. Foto: ORIOL LLAURADÓ

A final del mes de juliol, l'UTE constructora dels accessos a la boca oest del túnel dels Dos Valires va presentar fins a tres informes al Govern per exposar les causes de l'incident del 29 de maig i per intentar demostrar que l'estructura accidentada no havia sofert cap dany de consideració.

En el primer, titulat Anàlisis de la integridad estructural de la E-1, elaborat per FHECOR Ingenieros Consultores i Schlaich Bergermann und Partner, s'arriba a la conclusió que "l'estructura no ha sofert danys significatius i que la seva geometria és recuperable". Així mateix, s'indica que els elements presenten nivells de seguretat adequats, "malgrat que alguns tenen un coeficient de seguretat més reduït". Finalment es recomana el recolzament de l'estructura al seu extrem posterior. En el segon dictamen, anomenat Descenso en el extremo norte de la Estructura 1, s'analitza l'assentament accidental, les seves causes, la problemàtica generada i les comprovacions efectuades, es defineixen les mesures d'estabilització i també es fa un diagnòstic de les possibles causes de l'accident. En aquest informe, entre d'altres, es fa una inspecció de l'estat de l'estructura i es comprova que "no s'han produït fissures o altres efectes que indiquin que s'hi hagi produït algun dany" tot i que "es detecten desplaçaments dels recolzaments de neoprè que serà necessari corregir". A la vegada, es descriuen els càlculs efectuats per conèixer l'estat de l'estructura després de l'incident i es dedueix que "l'estructura no ha sofert danys i que els resultats dels càlculs coincideixen amb les dades teòriques resultants del càlcul de l'estructura". A més, s'assenyalen totes les possibles causes de l'incident (efectes tèrmics, moviments del tauler) i després d'estudiar els dos efectes es considera que "l'efecte dels moviments horitzontals és el més rellevant, encara que també considera que aquest efecte sol no ha pogut produir el col.lapse, sinó que s'hi han hagut de sumar altres factors, com ara el gradient tèrmic".

Múltiples càlculs

Al darrer dels documents presentats per l'UTE constructora, Posibles causas del incidente, també dut a terme per FHECOR Ingenieros Consultores i Schlaich Bergermann und Partner, s'estudien, a partir d'una sèrie de càlculs, les possibles causes del col.lapse parcial de la cintra ('bastida de fusta o d'un altre material, de curvatura adequada, disposada per sostenir una volta durant la seva construcció'). En aquest cas, les causes que es van investigar van ser l'excés de càrrega vertical, els desplaçaments longitudinals i els transversals. Al mateix temps, es van analitzar els efectes tèrmics al tauler, i les accions i desplaçaments produïts pel procés de construcció del pont. Després de diverses comprovacions, s'arriba a la conclusió que el problema no s'ha produït per càrregues verticals excessives sinó que "La causa més probable del problema es considera que es deriva dels desplaçaments longitudinals i transversals que han pogut sobrecarregar els tubs, fins i tot amb sol.licitacions excèntriques". És a dir, "el col.lapse s'explica com la combinació d'efectes secundaris amb els deguts a l'acció simultània dels desplaçaments longitudinals i transversals". Aquests estudis haurien de garantir que no hi hagi cap més ensurt. Esperem que així sigui.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT