PUBLICITAT

La Segona Ensenyança reforçarà el model d'aprenentatge actiu

  • Cada cicle es dividirà en quatre semestres i comprendrà 14 unitats de programació
  • Els docents elaboraran els aprenentatges i abandonaran definitivament el llibre de text
GLÒRIA GURDÓ
ANDORRA LA VELLA

Periodic
De dreta a esquerra, Pagès, Suñé, Torredà i Cabré, en la presentació del Permsea, ahir Foto: SFG

La Ministra d'Educació, Roser Suñé, va presentar ahir el Pla Estratègic de Renovació i Millora del Sistema Educatiu Andorrà (Permsea) que començarà aplicar-se l'any que ve a Segona Ensenyança i que introdueix com a canvis substancials, a més de la polèmica tauleta electrònica, un ensenyament basat en el model d'escola activa, en el qual l'aprenentatge dels nens i nenes es fa des d'una perspectiva global i aplicada a la realitat. Un model que tot i ser un dels pilars fundacionals de l'Escola Andorrana, ara es vol millorar. Suñé va reconèixer ahir que «la filosofia és la mateixa» però que calia adaptar-ne els continguts a l'època actual perquè «això no és una frase feta, els nens i nenes d'avui seran els ciutadans del segle XXI».

Cosa que va reiterar la directora del departament de Suport a l'Ensenyament, Mercé Cabré, que va insistir en que «han passat trenta anys des de la creació de l'Escola Andorrana i hi ha hagut molts canvis socials i això ha de repercutir en el sistema educatiu a tots nivells, tant en les temàtiques com en els ensenyaments». Una de les primeres exigències del Permsea que «s'ha treballat en col·laboració amb la comunitat educativa» va apuntar Suñé, és que «tots els docents seguiran la mateixa metodologia i no se'n podran apartar com passava fins ara» va insistir Cabré. O sigui que els mestres ja no podran recórrer al llibre de text per ensenyar els alumnes sinó que hauran de posar els cinc sentits per abordar l'ensenyament d'una manera més activa, tastant els coneixements previs dels alumnes i elaborant programacions d'aula per tal que puguin adquirir nous coneixements a través de l'experimentació i la resolució de problemes.

Semestres i unitats temporals / Cada cicle de Segona Ensenyança té dos cursos que es dividiran per semestres. Cada curs tindrà dos semestres i el cicle en tindrà quatre «perquè l'aprenentatge per competències és una mica llarg» va assenyalar la coordinadora del Permsea, Marie Pagès. D'aquesta manera, els nens faran un semestre i mig cada any escolar. Aquesta no és l'única cosa però, que canvia en l'organització de l'aprenentatge. Així, tot i que el Permsea els canviï el nom pel d'«unitats temporals», a partir de l'any que ve els alumnes de secundària tractaran les assignatures troncals i transversals – a partir d'ara competències específiques i competències transversals– amb l'ajuda d'unitats de programació que «seran més realistes» va precisar Cabré. Les unitats temporals tractaran «situacions complexes», un problema que els nens i nenes podran identificar en la realitat que els envolta, i que per resoldre'l hauran d'integrar una sèrie de coneixements i aprenentatges en diferents àrees que van des de la llengua fins a les matemàtiques, passant per aquelles competències que hi intervinguin. Els nens i nenes faran 14 unitats temporals al llarg de cada cicle, o sigui cada dos cursos, i dedicaran a cada unitat entre 4 i 5 setmanes. Les unitats de programació també tindran en compte les tres llengües que ensenya l'Escola Andorrana a més del català com a llengua vehicular, que són el castellà, el francès i l'anglès. Pagès, va explicar que a partir de l'any que ve es vol reforçar el francès. I també l'anglès però, des de la primària perquè el nivell, ara per ara, és insuficient per abordar -lo de manera global en totes les unitats temporals, tal com ho requereix la metodologia renovada.

Competències transversals / Les competències transversals són cinc. La comunicativa que fa referència a la comunicació per internet a través de blogs, xarxes socials i correu electrònic; la metodològica que té per objectiu despertar la curiositat de l'alumne fent-lo participar en la recerca i aguditzant-ne la reflexió, la digital per aprendre a utilitzar dispositius diversos, el desenvolupament personal, i la convivència i la participació democràtiques que vol esperonar el treball en equip i el respecte de l'altre.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT