PUBLICITAT

L'Envas on vas' perd la seva rèplica andorrana

  • El ministeri desestima fer campanya per potenciar el reciclatge d'envasos, després del poc èxit de la catalana, amb un 1% d'augment
C. G.
ANDORRA LA VELLA

Periodic
Foto:

Plàstics que no són plàstics, vidre, caixes amb petites traces de plàstic, material informàtic, joguines, fins i tot botes o una nostàlgica cinta de VHS. Aquestes són algunes de les perles que s'estan trobant els tècnics mentre analitzen, bossa a bossa, els residus que el ciutadà diposita al contenidor groc. Perles que demostren que el concepte envàs costa d'assimilar, i que per molts el contenidor groc és una porta oberta a tot tipus de residus que no saben on tirar.

El problema no el trobem només aquí, sinó que és «una problemàtica europea» va assegurar Rossell ahir, mentre mostrava els diferents contenidors amb residus erròniament dipositats, i que manualment s'han d'extreure cada dia a la planta de triatge. S'han de separar dels envasos de plàstic, de les bosses, dels brics i dels envasos metàl·lics, que es compacten i s'envien a plantes de fora del país.

¿Però la solució és fer campanyes de sensibilització? El ministeri ho qüestiona. Tothom recorda la campanya catalana Envàs on vas. Mediàticament parlant, va calar entre la població, però no ha servit de res, assegura Rossell. Bé, sí, un 1% d'augment del reciclatge d'envasos, però a un cost molt car: tres milions d'euros.

Gràcies a l'impacte d'aquella campanya feta fa uns mesos a Catalunya, i també veient els discrets resultats obtinguts, el ministeri va decidir cancel·lar la que tenia preparada en clau andorrana per aquest any. A canvi, se segueix apostant per un treball de conscienciació a les escoles, perquè els més petits aprenguin a separar. «Ells són els principals ambaixadors del reciclatge», va exposar Rossell.

I paral·lelament, el ministeri vol potenciar les campanyes de prevenció. És a dir, que abans d'equivocar-se a l'hora de reciclar, no reciclin. Exemple és fer pagar per les bosses de plàstic al supermercat o la campanya per potenciar el consum d'aigua de l'aixeta, de manera que es redueixi la compra d'ampolles. Ahir, a la planta, se'n podien veure tones i tones acumulades.

D'aquest treball ja n'han sortit alguns resultats en forma d'enquesta, que demostren que encara hi ha feina a fer: El 42% de la població beu aigua de l'aixeta, la resta la compra al supermercat. I d'aquest 42% només el 3% ho fa per un tema de conscienciació ambiental.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT