PUBLICITAT

30% d'absentisme a l'ITV

EL PERIÒDIC
Periodic
Un turisme passa la inspecció tècnica de vehicles a les instal·lacions d?Aixovall, a Sant Julià de Lòria. Foto: TONY LARA

Durant el primer trimestre de l’any, el 30% dels vehicles cridats a passar l’Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) no van acudir a la cita. En xifres, aquest percentatge es tradueix en 3.843 vehicles absents, en front de les 8.961 inspeccions realitzades només en el mateix període, segons dades del departament d’Indústria. Aquest any s’espera que uns 45.000 vehicles passin la inspecció tècnica i, si es projecten els índex d’absentisme d’aquest primer trimestre, al voltant de 13.500 vehicles no hauran acudit a la cita amb l’ITV a final d’any, segons va informar ahir l’ANA. Malgrat aquest percentatge, també hi ha alguns vehicles comercials i particulars que s’han donat de baixa i que explicarien, en part, aquest nombre creixent d’incompliments.

Passar l’Inspecció Tècnica de Vehicles en els terminis establerts té un cost de 20,51 euros, una despesa que sembla assumible per a la majoria de conductors, però les reparacions derivades de no passar-la sí que poden ser una de les causes que expliquin l’augment de l’absentisme, més encara, en un context de crisi econòmica com l’actual.

les faltes/ Les faltes greus més comunes detectades als vehicles andorrans, 23.507 l’any passat, van ser l’orientació defectuosa de l’enllumenat d’encreuament, el no presentar el rebut que validés l’assegurança del vehicle, defectes lleus detectats a la darrera inspecció que no s’havien corregit, desgast de les rodes i desequilibris en els frens de servei.

Pel que fa a les faltes molt greus detectades, 368 l’any any, en gairebé tots els casos la principal causant és la corrosió derivada de l’ús de la sal, i els seus efectes en l’estructura del vehicle com ara als passos de roda o al xassís. En aquests casos i depenent de la gravetat i de l’avenç de la corrosió, les reparacions poden superar de llarg el cost del vehicle.

Des del departament d’Indústria també van apuntar a la deixadesa en les revisions de manteniment dels vehicles com una de les possibles causes d’envelliment prematur dels cotxes que també els fa més susceptibles de no passar la inspecció.

Indústria també va recordar la perillositat de circular sense haver passat aquesta inspecció tant per als ocupants del vehicle com per a altres persones i béns, tot i que socialment a vegades es pugui considerar una infracció menor.

Absentisme acumulat/ Malgrat aquest 30% d’absentisme registrat durant el primer trimestre de l’any, l’absentisme d’anys anteriors no n’està gaire lluny: un 24,58% el 2012 –11.325 vehicles– i un 26,31% el 2011– 11.935 vehicles, més. Els vehicles que suspenen la primera cita són prop del 35% en els darrers anys, mentre que el rebuig en segones inspeccions, les que es realitzen un cop detectades les faltes que fan suspendre la primera cita, només són el 10%. Durant el primer trimestre d’aquest any, 418 vehicles no van superar les segones inspeccions, després de procedir a la reparació. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT