PUBLICITAT

Un únic centre integrat per a l'escola espanyola

  • Els centres escolars d'Encamp i de Sant Julià de Lòria no admetran alumnes de tres anys
  • L'APA considera que l'anunci de Madrid és la millor de les solucions per evitar el tancament
EL PERIÒDIC
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Alumnes d'una aula de l'escola espanyola d'Escaldes -Engordany escolten les explicacions d'una de les professores. Foto: TONY LARA

El Govern d'Andorra i l'Ambaixada d'Espanya a Andorra van anunciar ahir que per al proper curs 2013-2014 les escoles espanyoles d'Encamp i de Sant Julià de Lòria no admetran alumnes de tres anys, i que els dos centres aniran tancant aules a mesura que els alumnes vagin superant cursos. L'ambaixador espanyol, Alberto Moreno, va explicar que la intenció és anar cap a un centre públic integrat, és a dir, unificar les escoles en un únic centre, en un termini d'entre 4 i 6 anys, seguint el model del sistema educatiu espanyol exterior en d'altres països. D'aquesta manera, segons Moreno, es passaria de cinc a un sol cos directiu, aconseguint així un estalvi de professors i de recursos. El centre integrat, no obstant, no vol dir forçosament que es concentrin tots els alumnes en un únic edifici.

El Ministeri d'Educació i l'Ambaixada d'Espanya a Andorra van rebre la comunicació oficial del Govern espanyol sobre l'acord del tancament progressiu de les escoles d'Encamp i de Sant Julià de Lòria. Així, de cara al pròxim curs, ja no admetran alumnes de tres anys, que hauran de cursar els seus estudis als centres d'Andorra la Vella o Escaldes-Engordany, mentre que es mantindran obertes les aules des de segon curs del cicle infantil fins a l'acabament de sisè curs de primària, informa l'ANA. Cal recordar que l'any 2010 l'escola de la Massana va tancar per l'escàs nombre de matriculacions.

L'ambaixador d'Espanya, Alberto Moreno, va indicar que el motiu de la decisió és la davallada d'alumnes, causada d'una banda pel creixement del sistema educatiu andorrà, que ha atret alumnes dels altres sistemes i sobretot de l'espanyol; i per altra banda per la crisi i la davallada demogràfica, que ha fet disminuir la població escolar del país.

Moreno va reconèixer que «en un moment on a Espanya s'estan tancant escoles rurals, era difícil defensar que es pogués mantenir un sistema públic en un tercer país on no s'estaven complint les ràtios». I és que tot i que el nivell de preinscripcions havia augmentat per al pròxim curs, no s'estava arribant a les ràtios d'alumnes per aula.

CENTRE PÚBLIC INTEGRAT/ L'ambaixador es va mostrar optimista pel fet que Espanya va decidir mantenir el sistema educatiu públic a Andorra, però va afegir que per fer que les ràtios siguin iguals que les d'Espanya i poder seguir donant la màxima qualitat, s'ha optat per anar «cap a un centre públic integrat». Moreno va assegurar que el procés no es farà d'un dia per l'altre, sinó que necessita d'un «procés llarg d'adaptació negociat amb el Govern andorrà». En aquest sentit, va assegurar que «parlem de 4, 5 o 6 anys».

REUNIÓ A MADRID/ A finals d'aquest mes de maig hi ha programada una reunió a Madrid entre la ministra d'Educació i Joventut, Roser Suñé, i el seu homòleg espanyol, José Ignacio Wert, on es començarà a negociar com es farà la redistribució del sistema en un centre integrat. Moreno va assegurar que l'objectiu és unificar les escoles en un únic centre, però que això no vol dir forçosament un sol edifici, i que mentre que actualment hi ha cinc cossos directius, es passarà a tenir-ne un de sol, amb el conseqüent estalvi de professors i la racionalització de recursos. Així, es crearà un centre públic integrat similar al model del sistema espanyol en països com França o Itàlia, però mantenint les característiques específiques d'Andorra.

MENYS PROFESSORS i alumnes / Alberto Moreno va indicar que l'afectació en el professorat de cara l'any vinent serà mínima, ja que hi pot haver una reducció només d'un o com a màxim dos docents. En canvi, quan es completi el procés d'unificació de les escoles, sí que hi haurà una «certa disminució del professorat».

Actualment el sistema espanyol compta amb 931 alumnes (els anys 80 era de 3.180). L'any 2000 aquestes escoles comptaven amb el 39,1% del total de l'alumnat del Principat i, ara al 2013, la xifra s'ha reduït en deu punts, fins el 29,1%.

Pares d'alumnes/ Demà l'Associació de Pares d'Alumnes de l'Escola Espanyola es reunirà amb l'ambaixador espanyol. En una primera valoració, Beatriz Pérez, de l'APA de l'escola espanyola d'Encamp va considerar que la proposta d'un centre públic integrat és la «millor de les solucions possibles» per tal que no desaparegui del Principat el sistema educatiu espanyol.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT