PUBLICITAT

MARTÍ RAFEL DIRECTOR GENERAL DE VALLNORD «Si a l'hivern ve un milió de persones a l'estiu també hauria de venir»

E. O. G
LA MASSANA

Periodic
Foto: TONY LARA

Un cop tancada la temporada d'hivern és hora d'afrontar. El director general de Vallnord en parla amb optimisme.

–¿Com es planteja l'estiu?

–Estem tan lluny del màxim de capacitat, per dir-ho d'alguna manera, que no podem esperar un estiu molt dolent. Tampoc serà un estiu per tirar coets, però hi ha l'efecte de la crisi que per una banda t'afecta i per l'altra t'ajuda. Molta gent que potser grans viatges, grans despeses, no faran i Andorra a l'estiu, malauradament pel baix nivell d'ocupació, és una destinació assequible, econòmica, pels mercats francès i espanyol és molt propera, tens una varietat brutal d'hotels a un nivell de preus no diré escandalós però sí que molt competitiu. I evidentment això fa que siguem raonablement optimistes. També el tema del Cirque du Soleil, la copa del món de mountainbike. Tenim grans esdeveniments aquest estiu que de ben segur ajuden a atreure més clients.

–Dius que encara hi ha molt recorregut per l'estiu. ¿Fins on es pot arribar? ¿Quin és el límit? ¿Quina és la capacitat que pot assumir Vallnord de bicilcetes.

–Ara no t'espantis. Les bicicletes són i seran una pota important del desenvolupament de l'activitat d'estiu, però és un a més a més. Quan agafo referències m'agrada anar a buscar els millors, i després ens hi aproparem tant com siguem capaços. A Whistler (Canadà) han aconseguit un equilibri estiu-hivern en nombre de visitants. La part del bikepark, que és el número 1 del món, és important, però és un percentatge del total de les visites que tenen a l'estiu. L'èxit de l'estiu a Whistler passa per un producte estructurat de molta qualitat, variat.

–¿Estàs dient que es poden arribar a vendre 700.000 dies de bicicleta?

–No. 700.000 dies de bicicleta no, però si a l'hivern et vénen un milió de persones, a l'estiu ens haurien de venir un milió de persones. Que si a l'hivern el nivell d'ocupació dels hotels de mitjana és del 80%, que no ho és, doncs a l'estiu podria ser també del 80%. Els llits hi són. El país hi és, a l'estiu no el tanquem. La capacitat hi és. Ara, com fem per estructurar l'oferta, per ser més atractius, per atraure aquest client que no ve, que avui no ens considera, en un moment en què la competència de la platja és potent i altres competidors també entren en joc amb molta força. Però hi ha el cas de Whistler, alguns destins a Àustria, destinacions de muntanya, que també han trobat un equilibri prou important, potser sí que amb un petit avantatge de l'hivern sobre l'estiu, però pràcticament equilibrat. Haurem d'anar a veure com ho fan els millors i continuar insistint. Crec que els esforços que s'estan fent ara d'invertir a nivell de promoció amb més energia a l'estiu aniran donant poc a poc els seus fruits. Hem de ser pacients, perquè això no ho aconseguirem d'un dia per l'altre. S'ha de continuar insistint, invertint, promocionant la destinació. Això vol dir que treu recursos –perquè els recursos són els que són. Si volem que vingui molta gent a l'estiu haurem de deixar d'invertir una mica en l'hivern. Això no vol dir que no hem de mantenir allò de què vivim, però haurem de deixar d'invertir una mica en l'hivern i posar una mica més a l'estiu.

–Parlant d'inversions. Entenc que es parla de promoció, perquè ja fa temps que es diu que Andorra ja ha fet la gran inversió, però ¿per a l'estiu potser sí que cal aquesta inversió en instal·lacions?

–A l'estiu, de fet, el producte és molt atractiu. El que passa és que penso que està poc estructurat. Li haurem de donar forma i posar el llacet. El menú d'opcions que té un visitant quan ve a l'estiu és molt més ampli que quan ve a l'hivern. A l'hivern bàsicament ve i esquia, compra i va a Caldea. Tres coses.

–I baixa amb el tobotronc.

–Uns quants també, sí. Però ja està. Aquí s'ha acabat. Poden fer visites culturals, poden gaudir de la gastronomia, està clar. Però a l'estiu el ventall d'activitats i opcions que tens per qualsevol perfil d'usuari és brutal. Sóc home de neu però disfruto moltíssim més d'aquestes muntanyes a l'estiu que a l'hivern, i m'encanta anar a esquiar. Que si muntar a cavall, la bicicleta, una passejada –pel camí Ral, no fa falta pujar a alta muntanya, qualsevol camí de mitja alçada, i el més valent se'n va a Sorteny o puja el Comapedrosa o a la Vall del Madriu. El ventall d'activitats que proposem és enorme, i crec que li hem de posar el llacet i continuar insistint i anar a buscar aquests clients potencials.

–En tot cas, no estem parlant de grans inversions d'infraestructura.

–No crec que faci falta muntar un Disney World aquí. No estaria malament, però... No cal, tenim un entorn natural amb un seguit d'activitats que es poden fer a la muntanya, que ben estructurat amb el complement, com sempre, de l'oferta comercial, la del wellness, crec que tenim un producte molt atractiu i l'hem de col·locar.

 


Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT