PUBLICITAT

La restauració de Sant Climent destapa restes de murals

  • L'objectiu de Cultura és recuperar i conservar fragments
EL PERIÒDIC
LA VALL DE BOÍ

Periodic
Una restauradora reconeix les capes que corresponen al Pantocràtor. Foto: ACN

L'eliminació de la capa d'emblanquinat de l'absis de Sant Climent de Taüll, a l'Alta Ribagorça, que queda un cop retirada la còpia del pantocràtor està deixant a la llum els dibuixos inicials i les capes profundes de la pintura romànica original. Els arrencaments fets l'any 1920 es van fer amb la tècnica d'strappo, sense arrencar totes les capes que formen l'obra. Després de l'arrencament i en una operació de rehabilitació de l'església, es va aplicar una capa d'emblanquinat, sobre les restes pictòriques del fresc. Hi ha parts de capa pictòrica o dels dibuixos inicials que fa el pintor directament sobre l'arrebossat aplicat al mur i encara fresc que queden adherides a la paret.

Aquestes restes estan quedant visibles en treure la capa d'emblanquinat, que a s'està eliminant amb l'objectiu de recuperar i conservar les restes. També queden al descobert tres finestres i la pintura primigènia anterior al 1123. A més de descobrir el què queda a l'absis, la restauració té l'objectiu de consolidar i fixar les plaques d'arrebossat que s'estan desprenent del mur degut a agents de degradació com ara esquerdes o filtracions d'aigua. Les finestres que fins ara eren visibles a la part exterior de l'església, també han aparegut a l'interior amb policromia. La intervenció de restauració del conjunt pictòric va iniciar-se el passat 11 de març i hi treballa in situ un equip de conservadors-restauradors, especialistes en pintura mural. Els treballs estan supervisats per Pere Rovira, restaurador i coordinador de l'especialitat de pintura mural del Centre de Restauració de Bens Mobles de Catalunya. Els experts volen analitzar les mostres dels pigments i dels colors, l'estat de conservació de la tècnica i dels materials. Tots aquestes informacions permetran conèixer la manera de treballar dels artesans de l'època. Pere Rovira va explicar ahir a l'Agència Catalana de Notícies (ACN) que «totes les restes de pintura que apareixen serviran per fer estudis científics i aconseguir informació que es desconeix actualment».

Rovira va destacar que les restes de pintura aparegudes juntament amb les pintures originals que hi ha al Museu Nacional d'Art de Catalunya permetran saber la ubicació exacta del pantocràtor donat que la còpia de Miller no era una reproducció fidel. Aquesta restauració també deixa al descobert restes de la pintura que hi havia sota el fresc. Es tracta de la pintura primigènia que va servir per decorar l'absis un cop finalitzat l'edifici. La decoració és molt simple i serveix per separar els carreus. Es tracta d'una decoració de tipus arquitectònic.

Treballs prèvis / El Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya del Departament de Cultura va desmuntar la còpia de les pintures de l'absis feta per Ramon Millet als anys 60. La reproducció del conjunt pictòric de l'absis major estava pintada al tremp de cola sobre uns plafons de guix. Aquests plafons estaven sostinguts gràcies a uns ancoratges d'escaiola i canyes que subjectaven la reproducció al mur.

Per extreure la reproducció de l'absis, es van tallar els plafons aprofitant les juntes d'unió entre els diferents elements que formaven la carcassa del cilindre i de la conca absidal. Cada fragment de la reproducció s'ha netejat, consolidat, documentat fotogràficament i s'ha calcat. Posteriorment, cada fragment s'ha numerat i s'ha embalat per a la seva conservació.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT