PUBLICITAT

'Guerra de carreres' per fer-se amb el màxim de clients

  • L'Associació de Taxistes d'Andorra defensa una única central telefònica de reserves per a tot el país
JOSEP ROMERO
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una filera de taxis esperen clients en una parada, ahir. Foto: TONY LARA

Els taxistes agrupats a l'ATA són partidaris que el Principat compti només amb una única central telefònica de reserves en lloc de les tres actuals. Així ho va manifestar el membre d'aquesta associació, Josep Marín, qui considera que en temps de crisi, la unió de tots els taxistes andorrans rebaixaria costos i milloraria la gestió del servei.

Actualment els taxistes del país està format per una vuitantena de taxistes interurbans i un nombre indeterminat de conductors que disposen de llicències col·lectives. La xifra d'interurbans permet a du a terme a priori una gestió ordenada i unificada de tot el sector. Tot i així, Marín denúncia que sovint els taxistes que treballen a través d'una de les tres centrals de reserves poden escoltar per ràdio freqüència les demandes de «carrera» que emanen d'una altra i, sovint «es roben les carreres, fet que provoca moltes tensions i disputes». I en un país turístic com Andorra «totes les petites experiències viscudes pels visitants,per petites que siguin, poden malmetre la imatge del territori».

Aquesta és una de les tantes conseqüències de la manca de legislació específica del sector. La normalització permetria, entre d'altres aspectes, poder fer una regularització per tal que tots els professionals treballessin a través d'una sola central de reserves i que tinguessin empar en cas de conflicte.

ALTRES MESURES / L'ATA és partidària d'altres tipus de mesures per reactivar el sector com ara, que cada nou anys es renovi de forma obligatòria el vehicle, tot i que estigui nou; que el Govern ajudi a la compra dels taxis amb algun tipus d'aval bancari i que la jubilació del professional tingui un caràcter voluntari a partir dels 65 anys, amb revisions mèdiques semestrals per aquells que decideixin continuar més enllà d'aquesta edat.

Marín també creu que una bona mesura seria prohibir vendre les llicències tal i com està succeint ara, el que permetria reduir la flota actual de taxis que es troba «sobredimensionada».

A nivell impositiu demanen a Govern una reglamentació específica de l'IGI , amb una modalitat reduïda i per mòduls.

MESURES TEMPORALS / Els mesos de l'hivern són els que més activitat registren coincidint amb la temporada d'esquí. La primavera i la tardor són les estacions més fluixes. La possibilitat d'aplicar mesures temporals durant els mesos de menys demanda podria alleujar la crisi que viu el col·lectiu.

QUALITAT /L'Associació de taxistes aposta per un servei de taxi de qualitat ja que «ara per ara som un país tercermundista en aquest sector» i que no dóna els serveis de qualitat que demana per exemple el client d'un hotel de màxima categoria.

S'han de buscar fórmules que permetin que el taxi torni a ser un negoci rendible i de prestigi. Una possible solució seria l'apuntada per l'ATA: l'establiment d'un model semblant a l'actual Taxi Verd existent a la ciutat de Barcelona, una nova generació de taxis cap a una nova mobilitat sense emissions contaminants. Tot això acompanyat de cotxes de qualitat amb professionals que tinguin també un bon coneixement d'idiomes.

Segons l'entitat, l'obertura econòmica promoguda des del Govern podria fer que el turista que visiti el Principat tingui més poder adquisitiu i, per això «hem d'estar a l'alçada de les circumstàncies».

TAXIS COL·LECTIUS / El major intrusisme actual en el sector que es dóna al país es troba entre els taxis col·lectius. Marín reclama a l'administració que doni a conèixer el nombre exacte de llicències que, suposadament estan sense quantificar i identificar.

El control resulta difícil ja que aquests vehicles no disposen de taxímetres i, a més, alguns dels seus conductors no tenen el corresponent carnet professional que els acredita per poder exercir. Tampoc tenen la targeta de transport la qual cosa no permet tenir cobertura de responsabilitat civil en cas d'accident.



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT