PUBLICITAT

França es compromet a acabar les proteccions d'allaus

  • Alcobé explica que a la tardor es farà un balanç de les accions
EL PERIÒDIC
SANT JULIÀ DE LÒRIA

Periodic
D'esquerra a dreta: Jacobo Díaz, Jordi Alcobé, José A. Romero Lacasa i Pablo Sáez Villar, ahir Foto: SFG

El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, va assegurar que durant la reunió mantinguda amb el prefecte de l'Arieja, Salvador Pérez, i el director adjunt de la Direcció Interdepartamental de Carreteres del Sud-oest de França, Didier Bach, el Govern francès s'havia compromès a invertir en la xarxa de protecció d'allaus que manca en alguns trams de la carretera de l'Ospitalet a Andorra i que la voluntat és acabar aquests treballs «aquest any». Alcobé va valorar molt positivament la trobada per les garanties ofertes per l'executiu francès, que ha proposat fer un balanç de les tasques realitzades a la tardor.

Durant la inauguració de la jornada tècnica La viabilitat hivernal i el compromís amb la mobilitat, organitzada per l'Associació espanyola de la carretera i promoguda per l'Associació d'empreses de conservació i explotació d'infraestructures (Acex), el ministre de Territori va indicar que cal diferenciar entre un any excepcional quant a neu i gel i les condicions d'alt risc d'allau d'algunes zones. Dos factors, però, que han portat al tancament dels accessos des de França aquest hivern i pels quals l'Executiu andorrà manté reunions amb les autoritats veïnes per posar-hi remei.

És el cas de la trobada mantinguda dijous amb el prefecte de l'Arieja i el director adjunt de la Direcció Interdepartamental de Carreteres del Sud-oest de França, on es va acordar «concentrar esforços» perquè aquesta situació no es torni a repetir i es pugui complementar amb una major coordinació entre les administracions.

Segons Alcobé, les autoritats franceses han fet un «plantejament real» d'anar invertint en la xarxa de protecció d'allaus, sobretot pel que fa al Catex –sistema per fer baixar les allaus controladament– que s'ha d'acabar d'instal·lar en alguns trams de la carretera de l'Ospitalet a Andorra. El ministre va assegurar que hi ha el compromís de fer les inversions «al llarg d'aquest any».

Es tracta d'inversions «importants», sobretot en Catex, ja que cal acabar de cobrir amb aquest sistema una part de la carretera on no hi ha instal·lacions d'aquest tipus, «el que obliga alguna vegada a tancar el túnel de Pimorent», va apuntar el titular de Territori. «Andorra està disposada a col·laborar amb aquesta infraestructura si s'escau», va dir Alcobé, és a dir, si el govern francès ho considera necessari.

Aquestes inversions faran que en anys «normals» quant a neu hi hagi menys talls en els accessos al Principat des de França, va apuntar Alcobé, però va reconèixer que amb «condicions d'anys atípics» com les d'aquest hivern és «molt difícil» evitar altres tancaments, recollia l'ANA.

A més, també s'ha fixat una altra trobada per fer balanç a la tardor i abordar les inversions per a la campanya 2014, així com coordinar les accions a realitzar durant l'hivern.

Pel que fa al tancament del túnel de Pimorent durant set mesos, Alcobé va assenyalar que s'ha programat en dos períodes a l'estiu, quan l'accés a Andorra està garantit «perquè no hi ha problemes de risc d'allaus ni de neu». Així, va dir, es pot «compaginar l'accés a Andorra amb aquestes obres de manteniment». A més, el ministre considera que la desviació pel coll de Pimorent també es pot «promocionar a nivell turístic», ja que la muntanya de Pimorent «és prou maca».



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT