PUBLICITAT

Alcobé assegura que França s'ha compromès a acabar enguany les proteccions d'allaus als accessos

  • El túnel de l'N-145 podria obrir en els propers 'dies o setmanes'
  • La jornada tècnica sobre viabilitat hivernal prepara el terreny per al Congrés Mundial del 2014
26042013-ALCOBE
nauguració de la jornada tècnica de 'La viabilitat hivernal i el compromís amb la mobilitat'. D'esquerra a dreta: Jacobo Díaz, Jordi Alcobé, José A. Romero Lacasa, Pablo Sáez Villar.. Foto: ANA / M. C.

El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha assegurat aquest divendres que durant la reunió mantinguda amb el prefecte de l'Arieja, Salvador Pérez, i el director adjunt de la Direcció Interdepartamental de Carreteres del Sud-oest de França, Didier Bach, el Govern francès s'hauria compromès a invertir en la xarxa de protecció d'allaus que manca en alguns trams de la carretera de l'Ospitalet a Andorra i que la voluntat és acabar aquests treballs 'aquest any'. Alcobé ha valorat molt positivament la trobada per les garanties ofertes per l'executiu francès, que ha proposat fer un balanç de les tasques realitzades a la tardor.

Durant la inauguració de la jornada tècnica La viabilitat hivernal i el compromís amb la mobilitat, organitzada per l'Associació espanyola de la carretera i promoguda per l'Associació d'empreses de conservació i explotació d'infraestructures (Acex), el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha indicat que cal diferenciar entre un any excepcional quant a neu i gel i les condicions d'alt risc d'allau d'algunes zones. Dos factors, però, que han portat al tancament dels accessos des de França aquest hivern i pels quals l'Executiu andorrà manté reunions amb les autoritats veïnes per posar-hi remei.

És el cas de la trobada mantinguda aquest dijous amb el prefecte de l'Arieja, Salvador Pérez, i el director adjunt de la Direcció Interdepartamental de Carreteres del Sud-oest de França, Didier Bach, on es va acordar 'concentrar esforços' perquè aquesta situació no es torni a repetir i es pugui complementar amb una major coordinació entre les administracions.

Segons Alcobé, les autoritats franceses han fet un 'plantejament real' d'anar invertint en la xarxa de protecció d'allaus, sobretot pel que fa al catex que s'ha d'acabar d'instal·lar en alguns trams de la carretera de l'Ospitalet a Andorra. El ministre ha assegurat que hi ha el compromís de fer les inversions 'al llarg d'aquest any'.

Es tracta d'inversions 'importants' sobretot en catex ja que cal acabar de cobrir amb aquest sistema una part de la carretera on no hi ha instal·lacions d'aquest tipus, 'el que obliga alguna vegada a tancar el túnel de Pimorent', ha apuntat el titular de Territori. 'Andorra està disposada a col·laborar amb aquesta infraestructura si s'escau', ha dit Alcobé, és a dir, si el govern francès ho considera necessari.

Aquestes inversions faran que en anys 'normals' quant a neu hi hagi menys talls en els accessos al Principat des de França, ha apuntat Alcobé, però ha reconegut que amb 'condicions d'anys atípics' de neu com les d'aquest hivern és 'molt difícil' evitar altres tancaments.

A més d'aquest acord d'accions que es duran a terme durant aquest any, també s'ha fixat una altra trobada per fer balanç a la tardor i abordar les inversions per a la campanya 2014, així com coordinar les accions a realitzar durant l'hivern.

Pel que fa al tancament del túnel de Pimorent durant set mesos, Alcobé ha assenyalat que s'ha programat en dos períodes a l'estiu, quan l'accés a Andorra està garantit 'perquè no hi ha problemes de risc d'allaus ni de neu'. Així, ha dit, es pot 'compaginar l'accés a Andorra amb aquestes obres de manteniment'.

A més, el ministre d'Economia i Territori ha considerat que la desviació pel coll de Pimorent també es pot 'promocionar a nivell turístic' ja que la muntanya de Pimorent 'és prou maca'.

El ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, ha indicat aquest divendres que el cap de la Unitat de carreteres de l'Estat espanyol a Lleida, Juan Antonio Romero Lacasa, l'hauria informat que les obres de l'N-145 s'estan acabant i que en els propers 'dies o setmanes' estarien en condicions d'obrir el túnel del Bordar. Lacasa ha estat un dels encarregats d'inaugurar la jornada La viabilitat hivernal i el compromís amb la mobilitat, on ha coincidit amb el ministre.

Alcobé ha afirmat que només ha pogut parlar dos minuts amb el cap de la Unitat de carreteres de l'Estat espanyol a Lleida, Juan Antonio Romero Lacasa, però que aquest li ha confirmat el pròxim acabament de les obres i la imminent obertura del nou túnel de l'N-145. Amb tot, no ha pogut donar cap data concreta encara.

Tot i que Alcobé va manifestar durant la darrera Fira del Bestiar que es mantindrien els terminis i les obres s'enllestirien a principis del 2013, com li havia transmès la ministra espanyola de Foment, Ana Pastor, i també l'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, havia mostrat la seva confiança en que el túnel i la connexió amb Anserall podrien estar oberts a finals de febrer. Tot i així, el ministre ha indicat aquest dijous que encara podrien quedar alguns 'dies o setmanes' perquè l'obertura d'aquest túnel que suprimeix el revolt del Polvorí pugui entrar en funcionament.

La jornada tècnica sobre viabilitat hivernal i compromís amb la mobilitat s'ha inaugurat aquest divendres a l'auditori Rocafort del Centre Cultural i de Congressos Lauredià amb l'objectiu d''escalfar' l'ambient i 'animar a la gent' a participar en el Congrés Mundial de Viabilitat Hivernal que tindrà lloc a Andorra l'any vinent. Aquest ha estat un dels motius que ha exposat el director de l'Associació d'empreses de conservació i explotació d'infraestructures (Acex), Pablo Sáez, per celebrar la jornada al Principat, com també la participació d'Andorra en les reunions periòdiques entre els responsables de la conservació de les carreteres de totes les Comunitats Autònomes d'Espanya. Durant la inauguració, tant Sáez com el ministre d'Economia i Territori, Jordi Alcobé, han destacat l'esforç de manteniment de les carreteres, que no s'ha de considerar 'una despesa', sinó 'una inversió'. Alcobé ha reconegut que per a la pavimentació dels 300 quilòmetres de carretera del país s'ha previst un pressupost de 4,5 milions d'euros enguany, però que comptant els recursos del COEX i dels comuns aquest import es pot duplicar.

 

Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT