PUBLICITAT

Els hotelers són reticents davant els requisits de la inscripció

  • Els establiments al·leguen que en els països veïns n'hi ha prou amb registrar un titular per habitació
GLÒRIA GURDÓ
ESCALDES-ENGORDANY

Periodic
Una família de turistes surt d'un establiment hoteler de quatre estrelles a Escaldes-Engordany Foto: TONY LARA

Draconià, aquest és el qualificatiu que alguns hotelers utilitzen en referir-se al registre d'ocupació d'allotjaments turístics (ROAT), fins ara inèdit, que el Govern va aprovar fa 15 dies amb la sana intenció de controlar les bones intencions i el bon comportament de les persones que no només visiten Andorra, sinó que també s'hi allotgen per un lapse de temps determinat. I és que el reglament del ROAT –registre controlat des del Ministeri d'Interior, i probablement pel Cos de Polica, com es fa arreu–, estableix una sèrie d'exigències que no fan la unanimitat entre els establiments. El primer dels «plantejaments que no agraden és que hi cal registrar totes les persones que s'allotgen en cada unitat, ja sigui una habitació o un apartament, nens inclosos» va explicar ahir Òscar Julián, director de la Unió Hotelera (UHA). Aquesta manera d'enregistrar els visitants incòmoda els hotelers perquè «és tornar enrera si el comparem amb el d'altres països veïns, on s'enregistra un titular per habitació, tant si viatgen en família o en parella», va afegir Julián que també va reconèixer que en la majoria de països de l'entorn hi ha una certa permissivitat i sovint, el cap de família enregistra més d'una habitació al seu nom, la dels pares i la dels fills, si cal.

Problemes amb els grups / La necessitat d'enregistrar una per una totes les persones que entren a l'establiment pot generar autèntics col·lapses a la recepció, sobretot «quan et trobes davant un grup d'israelians, per exemple», addueix Julián. I argumenta «són persones que no se separen del passaport per res del món i que si són 50, s'esperaran totes fins que el recepcionista no les hagi inscrit i no les hi hagi retornat el passaport». Però aquest no és l'únic requisit que molesta sinó que n'hi ha d'altres «com ara que se'ls demani l'adreça quan cap document d'identitat la porta actualment» insisteix Julián. De fet, molts establiments demanen dades als clients, que cedeixen de manera voluntària, per fer el seu propi llistat i enviar-los informació sobre estades i ofertes. Cal veure, però, si els requisits del ROAT respecten el dret a la confidencialitat i a la protecció de les dades, regulat per llei.

aspectes positius / En general, però els operadors es feliciten de l'eina perquè permetrà «detectar de seguida les persones que abusen del sistema» explica Julián i conclou «si algú se'n ha anat sense pagar d'un establiment, si prova d'inscriure's en un altre hotel o allotjament turístic, se'l detectarà automàticament». A més a més, el ROAT també permetrà tenir dades d'ocupació més fidedignes de les que disposa actualment el sector. Però encara queda un escull, i és que no tots els establiments podran fer la mateixa despesa informàtica. L'opció més barata és que els establiments creïn un document que la Policia haurà de transposar al ROAT, però hi ha dues opcions més, tenir accés al sist ema i fer-hi les entrades manualment i la més cara, crear un interface. H



Per a més informació consulti l'edició en paper.



Comenta aquest article

PUBLICITAT
PUBLICITAT